Hej!

Ska riva ut ett gammalt handfatsrum inför att hantverkarna kommer och bygger om det till en gästwc.
Upp till handfatet går det 12 mm prisol som kommer upp genom golvet.
Behöver plugga rören.
Idag sitter det något som ser ut som en äldre variant av en klämringskoppling på röret som skarvar till blandaren. På kopplingarna står det TA instansat.
Den nedre muttern har dimensionen 12 mm och den övre muttern har dimensionen 10 mm.
Behöver plugga dessa på lämpligt sätt och vill undvika att kapa röret då rören ska återanvändas och inte bytas.

Vad behöver jag? Har Rinkaby rör på nära avstånd och ett flertal byggvaruhus.
 
Om vi pratar kapa, hur gör jag det utan att skada eller korta av själva röret?
 
Skall du återmontera det befintliga tvättstället?


mvh
 
Ska inte återmontera tvättstället eller blandaren utan allt sånt blir nytt. Vid befintliga ledningar ska det kopplas på och sen dras utanpåliggande rör till toalett och nytt handfat.
 
Sätt ballofixer där så kan du ju stänga av vattnet också.
 
Krilleman
Lättast är väl som mexitegel skriver, sätt ballofixer på en gång!

Exempel rinkaby:
12mm ballofix
Propp
Stödhylsa

Proppen ersätter klämringen på andra sidan i ballofixen. En billig säkerhet för att undvika missöden under renoveringstiden.

Observera att kopplingen inte ska smörjas!
 
  • Gilla
Location
  • Laddar…
Utan att ha läst Krillemans inlägg var jag faktiskt förbi idag och köpte just prylarna du tipsar om!

Min fråga återstår dock hur jag utan att kapa röret plockar bort den gamla klämringskopplingen.
Jag tror nämligen att marginalerna inte är på min sida om jag kapar.
 
Kan du inte sätta ventilerna ca 10cm över golv och sedan när renoveringen är klar dra nya rör efter ventilerna till wc och handfat.

mvh
 
Du behöver kapa röret. Du kan förstås fila bort den gamla klämringen men det är en dålig idé eftersom du då äventyrar tätheten i dina nya kopplingar.
 
Redigerat:
Det blev att kapa röret. Gick att kapa en rätt liten bit. Nu sitter det fina ballofixer på plats så nu ska det renoveras.
 
  • Gilla
Krilleman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.