Hej

Ska snart börja riva mitt badrum för renovering. För att skruva bort handfatet behöver jag plugga kopplingar som kommer ut ur väggen eftersom det inte finns någon liten ventil för att stänga av vattnet till handfatet. Ni ser det på bilden. Gängan som sitter där är från förr i tiden och är märkt "FPL AHA 8". Jag har mät gängan med skjutmått och den visar 20mm/0.8tum.

Hur kan man plugga en sån på bästa sätt och med vilka delar?

Närbild på en äldre gängad vattenkoppling märkt "FPL AHA 8" under ett handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Det där ser ut som en vanlig halvkoppling. I så fall så är gängan på röret som kommer ur väggen R15. Rörgängor är förvisso en standard som härstammar sedan hedenhös, men i allra högsta grad i bruk ännu.

Vill du bara plugga röret så använder du en huv. Det är ett lock med invändig gänga och en plan packning som tätar mot rörändan.

Det går också bra att montera en föravstängare (allmänt kallad ballofix) på rörändan om du vill ha en ventil där. Då ska du ha en med invändig R15 i ena ändan och valfri gänga i den andra utifrån vad du vill koppla in sedan.
 
Tack PNO. Nu när jag söker med korrekt namn så hittar jag både huv och ballofix i min lokala VVS butik. Ska köpa en och testa. Hoppas dimensionen passar.
 
Dimensionen passade, det var R15.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.