Håller på och renoverar köket och vid det här laget är det helt nedrivet. I det tidigare köket har det funnits en fristående ugn med egen ventilation. Spiroröret går genom genom innetaket och ut i en egen ventilationshuv på yttertaket. Jag kommer att lägga panel i taket i köket och skulle vilja bli av med rörstumpen som just nu sticker ner (se bild).

Hur pluggar jag ett sådant rör och i så fall var?
Vad använder jag för material?
Något jag behöver tänka på?
 
  • aaaaa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har tips på hur jag ska göra?
Kan tillägga att röret går upp genom övervåninigen och upp på toppvinden och vidare ut genom yttertaket. Kanske det kan vara en idé att kapa och plugga röret på toppvinden?
 
Det allra bästa vore väl att ta bort det helt och laga hålet i yttertaket.
 
pinebar skrev:
Det allra bästa vore väl att ta bort det helt och laga hålet i yttertaket.
Jo, det är klart. Det vore det bästa. Men som allmänt känt så är människan lat. :)
Skämt åsido. Om man skulle välja att plugga röret, finns det några risker med det?
 
Se till att det blir tätt så inte fukt/luft kan komma in och tryck in isolering i spirokanalen så inte kylan kan ledas in.
Sedan inga större problem.

Men är alltid bäst att plocka bort saker ;)
 
FrittDrag_II skrev:
Se till att det blir tätt så inte fukt/luft kan komma in och tryck in isolering i spirokanalen så inte kylan kan ledas in.
Sedan inga större problem.

Men är alltid bäst att plocka bort saker ;)
Tack för tipset!
Var tror du var det är bäst att plugga igen det, direkt nere vid innertak i köket eller på toppvinden?
 
Gör det där det är enklast ... men jag skulle satsa på vinden så det blir lättare att täta taket i köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.