Inför köksrenovering ska jag riva bänkskåpen i köket själv, sen kommer VVS för att byta alla vattenrör i huset.

I vilken nivå ska man plugga rören och vilken storlek ska man ha på pluggen när det är olika storlekar (ytterdiameter) enl bild?

Vattenrör markerade med ytterdiametrar 10mm, 12mm, 16mm, 21-22mm inför rörpluggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänker att jag ska skruva av den högst belägna muttern på respektive rör, få av blandaren, sätta på en klämringspropp och sätta dit samma mutter igen. Har jag rätt? Vilken storlek på klämringspropp ska man ha, 10 el 12?
 
En klämringspropp ska vara av samma märke som kopplingen. Vet du vilket märke det är och du kan få tag i rätt propp så kan du ta bort rödmärkt rör och plugga där. Eftersom muttrarna är lika stora på 12mm och 10mm sidan av kopplingen så sitter det förmodligen 12-10mm reduceringar där och då ska du ha 12mm proppar. Men det finns vissa märken där 10 och 12 mm muttern är lika stor utvändigt men olika invändigt, och då ska du ha 10mm. Det går inte att avgöra på dina bilder.

Säkraste stället att plugga rören är i nedre ändan av de grönmärkta rören. Där verkar det sitta halvkopplingar och då är det en vanlig rörgänga under som du kan täta med en huv. Rörgängor är helt utbytbara mellan olika märken.
https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-huv-15/
Kolla storleken genom att mäta gängans utvändiga diameter.
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/
 
Det funkar med proppar av andra märken. Jag skulle köpt på närmsta stället. Även om det var biltema. Överst är enklast att sätta proppen. Det ör en högst tillfällig lösning som jag förstår det. Att försöka skruva på järnrören är bara onödigt.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Ja, det är tillfälligt, kanske max 48h. Sen ska allt väck.

Ska jag köpa både 10 och 12, och helt enkelt se vilket som passar?
 
offtopic men det var en väldigt intressant installation...........hur har man lyckats kombinera ett kopparrör med mutter och kona in i en vanlig skarvnippel för järnrör? Eller har man lyckas få det tätt med en halvkoppling?
 
Om frågan var ställd till mig, så har jag ingen aning! :rofl:
 
ådal ådal skrev:
Eller kapa av röret och kör en vanlig propp är ett alternativ också,

[länk]
För en rörnovis som mig som bara är nyfiken, hur funkar en dylik propp? Sätter man den på ett avsågad rör och drar åt? Behövs något mer? Står inför ett behov av samma manöver som TS i en ospecificerad framtid…
 
fatsug fatsug skrev:
För en rörnovis som mig som bara är nyfiken, hur funkar en dylik propp? Sätter man den på ett avsågad rör och drar åt? Behövs något mer? Står inför ett behov av samma manöver som TS i en ospecificerad framtid…
Se denna
Han visar alla möjliga pluggar
 
  • Gilla
fatsug
  • Laddar…
P ptk skrev:
Se denna [media]Han visar alla möjliga pluggar
Oh, min tacksamhet är gränslös!
 
  • Gilla
ptk
  • Laddar…
Han har svinbra VVS filmer för oss nybörjare. Skulle vara kul att hitta liknande för el. *duckar*
 
  • Gilla
fatsug
  • Laddar…
fatsug fatsug skrev:
För en rörnovis som mig som bara är nyfiken, hur funkar en dylik propp? Sätter man den på ett avsågad rör och drar åt? Behövs något mer? Står inför ett behov av samma manöver som TS i en ospecificerad framtid…
Precis så, det är som en vanlig klämringskoppling bara att den är halv och proppad. Men samma funktion annars.
 
  • Gilla
fatsug
  • Laddar…
  • VVS-installation med markerade muttrar och dimensioner, 10mm, 12mm, 16mm och 21-22mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PNO
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.