Hej!

Jag har en fundering. Bor i ett radhus och har tagit bort gamla köksfläkten och kör nu med fläkt i spishällen. Nu ska vi plugga igen imkanalen som går genom mellanbjälklaget, övervåningen och ut genom taket. Behövs det någon isolering där hålet är i köket? Kan man använda fogskum eller något annat?

Det ska byggas igen men vill ha kvar imkanalen så man kan ta fram den om man i framtiden skulle vilja sätta dit en fläkt.
 
  • Öppen ventilation i tak med synligt mellanbjälklag och avkopplad elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En fråga. Har du fläkt på taket också?
 
BirgitS
Det ska finnas frånluft i kök så att vattenångan som blir vid kokning av t.ex. pasta snabbt transporteras ut ur huset så att det inte blir fuktskador. Blåser fläkten i spishällen ut luften utanför fasaden eller är det en kolfilterfläkt?

Fogskum låter besvärligt att bli av med vid ett senare tillfälle. Sätt dit ett vanligt ventilationsdon för frånluft bara, helst i innertaket.

Det är väl inte någon sorts kryddhyllefläkt eller alliancefläkt som sköter ventilationen i badrummet också som ni har tagit bort?
Med tanke på att det går el där.
 
I rätt dimension.
Men jag hade behållt frånluften i köket med ett frånluftdon alternativt om du tänkt bygga igen sätta ett dom på täckskiva Galvaniserad isolerad renslucka för ventilation, 100mm diameter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K _KirderF_ skrev:
En fråga. Har du fläkt på taket också?
Förstår inte riktigt vad du menar. Jag har mekanisk frånluft med ett frånluftsdon bara någon meter från spisen.
 
H Henrikkkkkk skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar. Jag har mekanisk frånluft med ett frånluftsdon bara någon meter från spisen.
Då hade jag satt ett sådant lock som jag skickade
 
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
I rätt dimension.
Men jag hade behållt frånluften i köket med ett frånluftdon alternativt om du tänkt bygga igen sätta ett dom på täckskiva[bild]
Ja, exakt. Men tänkte om det behövs någon isolering i röret för att undvika kallras?

Jag har ett frånluftsdon bara 1m ifrån spisen redan.

Edit: såg att den du skickade var isolerad. Tack!
 
  • Gilla
_KirderF_
  • Laddar…
H Henrikkkkkk skrev:
Ja, exakt. Men tänkte om det behövs någon isolering i röret för att undvika kallras?

Jag har ett frånluftsdon bara 1m ifrån spisen redan.
Den luckan är isolerad och den tätar med gummilisten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.