Hej
Jag ska plugga igen ett avloppsrör för tvättmaskinen för att sedan lägga flytspackel över men vet inte riktigt hur? Det är ett gammalt rör av järn och jag har kapat ner det en bit med vinkel slip men sen då? Tips någon?
//Jörgen
 
Vilken dimension har röret invändigt..
Eti...
 
  • Gilla
Ljunkis
  • Laddar…
Jag ska göra likadant hemma. Mitt rör ligger visserligen nere i plattan (Har bilat bort en gammal golvbrunn) Jag har helt enkelt tänkt stoppa i "isolering" i röret så det blir trångt och sen flytspackla igen det
 
  • Gilla
Torhamncruisers
  • Laddar…
T
Stoppa isolering i röret och flyt sedan över det!
 
Invändig diameter är väl kanske 4 - 5 cm. Isolering i form av frigolit isf kan ju vara en idé.
 
T
Vanlig isolering funkar annars prima........
 
  • Gilla
Jonasproxitron
  • Laddar…
Tryck i en passande gumminippel för avlopp. Stoppa sen i en propp i nippeln och gjut över. Mäter du exakt innermått på röret, så kan jag tala om vilken storlek du ska ha. Att bara trycka i isolering är vanskligt, då den kan glida ner. Skulle man få ett avloppsstopp, så kanske det sipprar ut vatten från röret.
 
  • Gilla
snoofy och 1 till
  • Laddar…
T
lordi skrev:
Tryck i en passande gumminippel för avlopp. Stoppa sen i en propp i nippeln och gjut över. Mäter du exakt innermått på röret, så kan jag tala om vilken storlek du ska ha. Att bara trycka i isolering är vanskligt, då den kan glida ner. Skulle man få ett avloppsstopp, så kanske det sipprar ut vatten från röret.
Givetvis trycker man inte bara dit en liten "tuss" utan en ordentligt bit med isolering som man pressar ner i röret. Jag kan lova dig att det inte är vanskligt då...........
 
Det känns ju bara dumt att inte plugga det ordentligt när du ändå håller på oavsett om det fungerar bra med isolering eller inte. Varför chansa istället för att göra det ordentligt.
 
Hej Jörgen
Som redan framkommit i tråden så gör jobbet ordentligt, följ rådet från lordi !!!!
för det är min rekommendation också...
Jag skulle inte våga annat
Eti...
 
T
Så en "plugg" utav 2-4 cm flytspackel är ingen bra "plugg"? Vad är skillnaden om där sitter en plast/gummibit emellan? Som sagt en bra bit isolering i röret stoppar den mest ihärdiga tunnaste flyt:p

Har du skumisolering liggandes någonstans kan du ju spruta i det istället då har du en "ännu" säkrare "plugg"........
 
Redigerat:
Innermåttet är 5cm
 
18105_472x472.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plus_sign.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
36-8342_l.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20121125212821!LoL_Equal_Sign.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1291131680_two-thumbs-up.jpg
 
tank77 skrev:
Så en "plugg" utav 2-4 cm flytspackel är ingen bra "plugg"? Vad är skillnaden om där sitter en plast/gummibit emellan? Som sagt en bra bit isolering i röret stoppar den mest ihärdiga tunnaste flyt:p

Har du skumisolering liggandes någonstans kan du ju spruta i det istället då har du en "ännu" säkrare "plugg"........
Det är inte flytet som jag tänkte på att stoppa. Det är ju inga problem med lite isolering. Men varför skulle man inte göra en vattentät proppning när man kan, och för en kostnad av några tior.

Annars finns ju risk för att vatten tränger upp i isoleringsproppen vid ett eventuellt stopp. Detta gäller ju speciellt i de fall där man vill plugga ett horisontellt rör.
 
Jörgen Alw skrev:
Innermåttet är 5cm
Om det är exakt 50mm, så tar du en Purus 50-40 gumminippel, och stoppar i en 40mm propp i den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.