Hej
nu är det badrumsrenovering på G:) När vi köpte huset var besiktningsmannen tydlig med att säga att vid renovering får INGA andra rör mer än avlopp och brunn gå genom golvet. Nu säger vår VVS:are att han nog inte kan plugga de gamla rören som går till elementet för de kan vara kopplade med övriga element (typ seriekopplade), alltså pluggar han dessa så finns det risk att övriga element i huset inte får varmvatten. Nästa var att om han satte en slags övergång så vattnet gick upp i det ena röret och ner direkt i det andra så kvarstår problemet att de kommer upp ur golvet och bryter tätskicktet. De är för korta för att bockas och föras upp genom väggen. Bilar men ner en bit och gjuter över så måste det skrivas en avvikelserapport i protokollet. Hur ska man lösa detta? Inga skarvar, men för korta och de får inte komma upp ur golvet??
Dum fråga men någonstans måste de ju komma upp ur golvet om det inte är tänkt att man ska bila upp hela betongplattan till huset, eller??
Hoppas nu förstår min något flummiga formulering och beskrivning men känner själv att jag är ute och cyklar:)
 
G
Man kan göra som Gnor skrev eller skriva en avikelse enligt "säker vatten", har varit hos en del kunder som väljer en avikelse som haft samma problem som du, värmerören kommer ju inte upp ur duschen direkt och sedan vill en del att handukstorken skall kopplas på dessa värmerör(om den skall sitta i närheten)Det bypass koppel som din rörmokare vill sätta dit är för att ettrörsystemet skall fungera vid demontering av radiatorn.

mvh
 
Jag hade proppat, tagit bild, skrivit avvikelserapport, fått underskrift, gjutit in. Voila så har vi byggt oss ett rör system.
 
Tack så mycket för alla svar. Min vvsare har inte nämnt något om någon "klack" som Gnor skriver. Han har bara sagt att vi kan skriva en avvikekserapport på det. Jag vill ju helst slippa en avvikekserapport för hade problem med försäljningen av förra huset pga badrum som då också hade en "avvikelse". Inte för att vi tänkt sälja detta hus men om man nu skulle komma dit är det surt att ha lagt 100 000kr på att renovera ett badrum som det sedan blir tjafs över.
 
G
Förmodligen för att det är mer jobb att göra en klack än att skriva en avvikelse. Beror väll på hur ni gjort upp affären, kan han inte ta mer betalt för klacken så kanske han låter bli att nämna det alternativet. Sedan är ju klacken estetiskt sätt fulare än att bara rören kommer upp.
 
Vi hade fått en offert med ett fast pris men det är mycket som lagts till så det där med fast pris blir det ju inte längre.

Var i kontakt med gvk ocd fick följande svar:
"Vi föreslår att du låter dessa rör vara synliga och tätar med våtrumsmanschetter runt dem (helst då innan de sammansluts med "u-kopplingen". Avståndet mellan rören bör helst vara 40 mm och dessa skall helst vara placerade 60 mm från vägg. Detta just för att det skall fungera praktiskt att montera manschetterna. Din hantverkare bör sedan skriva en avvikelserapport i det så kallade egenkontrolls dokumentet."

Tack för era svar men har tvärt inte blivit klokare. Finns liksom inget rätt eller fel här vad jag kan förstå.
 
Men lyssna nu istället. Det handlar även om HUR mycket du vill göra. Du skulle lika gärna kunna kolla vad matningen kommer ifrån och proppa vid stam, då kanske det inte blir ingjutning.

Men värme FÅR man gjuta in, däremot BÖR man inte. Och ska man gjuta in då skulle jag använda en gängad del med mycket lin, det brukar hålla för evigt.

Du ska veta att vi precis proppat värme i golv på 12 våningar i en stor fastighet som ska byggas om, det är 150 lägenheter som proppats. Allt på ett stort fastighetsbolag och med skrivna avvikelse rapporter och bilder tagna på allt.

Så du har 3 val, proppa vid stam, gjuta in och skriva avvikelserapport eller bygga någonting runt rören som sticker upp. Kan vara en låda med inspektionslucka om det känns bättre, men det finns inget KRAV på värme.

Det där med 60mm från vägg rekommenderas av Säker Vatten t.ex när vi drar in tappvatten anslutningar igenom en vägg in i ett hörn i ett badrum, då ska rören vara minst 60mm från hörnet eftersom det blir enklare för både rörmokare och tätskiktare att jobba.

40cc är ett standard mått eftersom det blir bra med klammers och lättare att hitta täckbrickor och annat. Detta gäller inte i ditt fall eftersom du har två värme rör som sticker upp som du inte vill ha kvar, då spelar det ingen roll!

Se bara till att rören kommer minst 1 meter ifrån zonen där man duschar. Kommer dom inom 1 meter då skulle jag direkt antingen gjuta in eller proppa vid stam. Kommer dom inte in inom 1 meter skulle jag antingen fortfarande gjuta in eller proppa vid stam eller bygga låda med inspektionslucka.

Så, gör ett val.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Krilleman
Om det är 1-rörs system går det inte att proppa...

Så klargör först vilken typ av värmesystem du har!
 
Nej, men då är det ju bara att lägga in u-kopplingen så är det klart. Men det ska man ju veta innan konversationen om ingjutning osv börjar... Ta reda på det först, TS. Är det två rör så gäller allt jag sa. Är det 1 rör, ja, då måste det ju byglas innan man gör det jag sa.

Tack för inputen Krilleman
 
Redigerat:
Men värmesystem får man väl skarva i golv om man har rätt grejor? I min värld känns det bättre än att bryta tätskiktet i golvet....

Jag har presskopplingar i golven, sen har jag för säkerhets skull dragit skvallerrör till våningen under...
 
Ja du får skarva.
 
Tack för fina svar. Det är ett ett-rörssystem så plugga går inte. Om det är ok att skarva vid värmesystem så känns detta som det jag tänker göra. Skrivs inga anmärkningar då iom det är ok? Isf förstår jag inte vad problemet har varit, hahaha... Varför sa inte gvk detta?? Blir sinnessjuk:)
Larsa vad menar du med "rätt grejor". Det är en vvsare som ska göra jobbet så antar att det alltid är rätt grejor, eller är det något speciellt som inte alla vvsare kan eller är medvetna om??
 
Jag har kopparrör och då är presskopplingar ok.

Robinvvs verkar ha koll, han vet nog vad som gäller :-D
 
Ja...

Vid ROT-jobb är avvikelse rapporterna en hjälp för företagen och skall användas då det inte finns andra alternativ eller innebär ett större ingrepp/stor kostnad. Dessa är alltså inga direkta fel utan avvikelser från de system man jobbar utefter. Som RobinVVS sa: Gör ett val.

Antingen gjuter du in skiten eller så kopplar du det synligt. Kopplar du det synligt så kan du gå på med en handdukstork t.ex. Detta är min rekommendation om det inte är i närheten av dusch. En inbyggd skarv är alltid en risk om än liten om man linar. Press är INTE att rekommendera, ännu mindre mekanisk koppling.

Finns det möjlighet att göra en klack så är ju detta kanon för då minimerar man risken ännu mer om du väljer att göra denna koppling synlig.

Så här är det när man har icke nybyggda hus. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.