Hej!

Jag ska sätta igen en gjutjärnsbrunn i garaget som ska bli sällskapsrum. Brunnen går till en annan brunn i källaren, den brunnen i sin tur går rakt ut genom ytterväggen och är pluggad. Ovanpå brunnen kommer ett ventilationsrör för golvventilation att gå, kommer regla upp med träreglar 45x95 på plastdistanser med isolering och massivt trägolv 25 mm över betonggolvet (det är alltså denna konstruktion som aktivt kommer ventileras med golvventilation á la Nivell).

Funderar på att lägga en rostfri plåt/plastskiva över och foga. Funderar också lite på att fylla brunnen, och lite i mynningen på röret, med fogskum för att förhindra gammal lukt att tränga upp.

1. Hur skulle ni gjort?
2. Om ni skulle använda plåt/plastskive-lösningen, vilken fog skulle ni då använda?
3. Var hittar jag en rostfri plåt, var brukar de kallas och finnas på byggmarknaden? :)

20150713_153922.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150713_153930.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
ny konstruktion det där med takskenor som väggregler.

är din brunn ej i funktion så gjuta igen??
 
Tack för svaret!
Vad är fördelen med att gjuta jämfört med plåt/plastskivan? Gjutningen är ju mer en permanent lösning. Jag har ju svårt att tro att jag kommer använda brunnen i framtiden men man ska aldrig säga aldrig. Om det då inte är någon fördel jämfört med att lägga en skiva över verkar det onödigt att gjuta igen.

Ny konstruktion? Det är inte några takskenor som sitter som reglar utan vanliga stålreglar, i golvet går däremot en skena.
 
Jag är snart i färd med att göra samma sak, men i det här fallet ska det gamla garaget bli sovrum. Jag tänker hur som helst gjuta igen golvbrunnen som finns där idag :)
 
S
kan vara så att avloppet inte går att göra i bruk igen
 
Näe inte göra avloppet i bruk, du ska ha bruk i avloppet😉
 
  • Gilla
  • Haha
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Om man fyller med bara fogskum, en liten bit in i röret och upp en bit i brunnen och sen sätter tätt lock ovanpå, är det fara för att fogskummet skadar röret om det fortsätter expandera? Har aldrig använt fogskum..
 
Det är ju en gammal gjutjärnsbrunn, om man önskar en golvbrunn i framtiden så får man ändå byta den till en ny, vilket innebär att ändå bila upp kring brunnen.
Jag stoppade in en plastpåse i botten på en gjutjärnsbrunn och sedan lite betong ovanpå. Sedan var det bara att flytspacklagolvet jämnt.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
AndersS skrev:
Det är ju en gammal gjutjärnsbrunn, om man önskar en golvbrunn i framtiden så får man ändå byta den till en ny, vilket innebär att ändå bila upp kring brunnen.
Jag stoppade in en plastpåse i botten på en gjutjärnsbrunn och sedan lite betong ovanpå. Sedan var det bara att flytspacklagolvet jämnt.
Hur gjorde du mer exakt? fyllde du plastpåsen med betong också? Jag tänker mig att om jag fyller brunnen med betong och det enbart sitter en plastpåse i röret kommer betongen kanske rinna förbi plastpåsen.

Flytspackel är nog overkill i detta läge eftersom jag ska regla upp golv ovanför, behöver således ingen "fin" yta. Ska jag bara köra grovbetong då och sloda till ytan? Räcker det för att förhindra lukt och fukt? Fogskum i botten?

Eller finns det något smidigare än grov- eller finbetong att använda? Har ingen planblandare, men en murbruksblandare, funkar det att blanda grov- eller finbetong med? Något som kanske är snabbhärdande, flytspackel? Har nämligen tänkt bygga över ganska snart.
 
Redigerat:
När jag jobbade som vaktmästare på en camping på 90-talet så gjordes ett gammalt servicehus om till vaktmästeri, då stoppades det i gullfiberisolering i plastpåsar som sedan trycktes ner i golvbrunnarna sedan gjöts dom över med någon cm betong.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Se till att det blir tätt bara. Vi letade länge efter en dålig lukt i vår källare och hittade en golvbrunn när vi rev bort det uppreglade golvet. Betongkakan som dom hade gjutit över brunnen var inte tät, vilket gjorde att avloppslukten ibland letade sig upp och spred lukt i hela källaren.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Jag stoppade bara lite plastpåsar i påsen och tryckte ned i brunnen i brist på t.ex. isolermaterial.
Du kan köra med det bruk du har tillgång till och det är ju så lite att man blandar det i en hink med skyffel.
Som du själv noterat ska du regla upp för golvet och då är det bara att dra till ytan så den blir slät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.