Vill plugga totalt fyra elementrör till mitt gamla badrum, det är gamla stålrör som ser fina ut.

Vågar man göra det själv? Är det klämringskoppling + lock som gäller då? Hur mycket "sämre" är detta mot vad en rörmokare kan åstadkomma?

Pluggen kommer vara dold i golvet, så man vill vara rätt säker på att det blir OK utfört.
 
Inte optimalt att ha en plugg dold i golvet!

Är det inte möjligt att kapa och plugga vid utsticket från stammarna istället? Var går stammarna?

Jag utgår ifrån att du har tvårörssystem.
 
  • Gilla
Norrland93
  • Laddar…
Skulle tro att du inte får plugga dolt om du ska följa regler och praxis.

Men gör du rätt blir det precis likadant dom det en rörmockare åstadkommer, de är inga trollkarlar, även om det ibland kan verka så ;)

Jag tror inte att en klämring är ok, du får antingen gänga eller sätta på en speciell typ av koppling avsedd att ansluta/täta mot et ogängat järnrör. Finns hos vvs-handeln, exvis hornbach har vet jag.
 
Rören kommer från hallen där jag har fin parkett som i alla fall sambon är rädd om...

Stammarna går synligt i källaren, men jag tror det sker många fördelningar under golvet på våningen ovan (den våningen som vadrum/hall ligger på), då antalet "uppstick" är färre än antalet element.
 
thomasx skrev:
Skulle tro att du inte får plugga dolt om du ska följa regler och praxis.
Det tror jag att man får, då det gäller värmesystemet. Begränsad mängd vatten och lågt tryck.
 
Om man inte får - hur har ni som installerat golvvärme i efterhand löst detta problem? Jag har inte för avsikt att lägga golvvärme i hela huset, endast i vissa rum. Hur löser man sådant om man har som jag, stammar som förgrenar sig under golvet?
 
Det har blivit hårdare krav. Detta är från senaste Säker Vatten:

Fogar på fördelarrör för värmesystem
Fogar på värmefördelare ska vara synliga eller placerade
så att de är åtkomliga.
Utrymmen för fördelarrör med fogar, luftningar, ställ-
don med mera, i inbyggnader, installationsschakt eller
kopplingskåp ska ha vattentät botten och vara försedd
smed indikering för läckage. Läckage ska mynna på plats
där man snabbt kan upptäcka detta. Se fig. 2.4.2.

I inbyggnader och installationsschakt eller kopplingsskåp
ska väggarna vara vattentäta 50 mm över schaktbotten
och tätt anslutna mot denna. Se fig. 2.4.1c.

Installationsschakt eller kopplingsskåp med utrymme
för fogar till golvvärmesystem eller till radiatorer ska
ha serviceöppning som är tillräckligt stor för kontroll
av fogar, reparation, byte av ställdon, avluftningar eller
andra till värmesystemet tillhörande utrustning. Service-
öppning får inte placeras i våtzon 1. Se fig. 2.11.1a.
 
C
Jag känner till ett par incidenter med klämringar på stålrör som orsakat omfattande vattenskador. Misstänker visserligen att de fallen kan berott på att man gjort något fel, t.ex. använt klämringar avsedda för kopparrör. Men ändå får man ju stor respekt. Skulle nog både läst på ordentligt + anlitat ett proffs.
 
Här skulle jag ta hit en rörmokare. Om det skulle börja läcka så bör denne ha en ansvarsförsäkring, samt att ditt eget försäkringsbolag kanske ger bättre ersättning om det skulle bli en vattenskada.
 
Du får skarva i golvet på värme och du behöver inte inspektionsmöjlighet...
Dock bör den skarven vara gängad och linad, så gänga om rören och dra ihop dem med varandra, alternativt koppla in golvvärmen med en M5 minikretsventil från lk..

du bör inte göra det själv då det känns som att du inte riktigt vet vad du gör och riskerar att bygga in ett dolt fel..
 
Får och får... Man får duscha i soffan framför TV'n också om man vill men försäkringsbolaget lär inte hjälpa till att fixa skadorna.

Läste du det jag citerade från Säker Vatten, #7?
 
Kapa, gänga, lina. Så gör en rörläggare. INGA super blue, stålis, etc i dolda utrymmen!
Injonil citerar ju dom gällande reglerna, men vid renoveringar är det inte alltid att följa dom till punkt o pricka, då dokumenterar man ingreppet genom en avvikelserapport.
 
Absolut, man river inte hela kåken får att fixa en sådan här grej!

Men det är också dumt att säga att det är helt ok att frångå reglerna. Skulle det bli en vattenläcka och f-bolaget upptäcker att skarven gjorts vid en sen renovering är inte utgången helt solklar.

Därmed inte sagt att man inte kan hamna i situationen att avvikelser från reglerna mer eller mindre måste göras, men då är det också möjligt att man får stå för risken själv.
 
Det här kanske inte hänger helt ihop med själva frågan, men kastar in ett litet inlägg ändå..

Mest troligt så finns det både en och annan "fulskarv"/"fulplugg" bland de befintliga installationerna i äldre hus, och att få tag på ritningar vars rören går är inte så enkelt om man har ett hus som börjar närma sig sin 100-årsdag. Givetvis kan man ju se till att allt som görs om görs rätt, men det går ju inte slita upp alla golv och väggar bara för att kontrollera det som byggdes på ett sånt sätt som kanske var godkänt för 100 år sen..

Golvvärmen i mitt kök kopplades via en M5, och den andra radiatorn kapades bort och pluggades av rörmokare (vilket jag antar blev rätt gjort eftersom pluggen ligger under golvet).
 
Dr.L skrev:
Kapa, gänga, lina. Så gör en rörläggare. INGA super blue, stålis, etc i dolda utrymmen!
Injonil citerar ju dom gällande reglerna, men vid renoveringar är det inte alltid att följa dom till punkt o pricka, då dokumenterar man ingreppet genom en avvikelserapport.
Vad händer vid ev skada om det finns en avvikelse rapport skriven ? Tror inte försäkringen ersätter då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.