Rören på bilden har varit ingjutna sedan huset byggdes 1960. Tror att jag har bestämt mej för att gjuta in rören på bilden igen. Enda lösningen jag kan komma på som inte innebär fler dolda skarvar än nu är en inspektionslucka i köksgolvet och det är jag inte så sugen på.

Från höger kommer rören från stammen. Uppåt går rören vidare till ett element i garaget. Till vänster går det vidare till tvättstugas element, det är detta jag vill plugga.
Röret är 21.5mm så jag antar att det är ett 1/2" rör med R15 gänga. Det är sådana pluggar (förnicklade) jag köpt enligt bilden. Tänkte helt enkelt plugga och täta som innan, dvs med lin.

Frågan är om jag gör bort mej på något sätt? Borde jag ha järnpluggar istället? Eller borde jag ringa rörmokaren och få rören lödda/svetsade på något sätt?

Mycket tacksam för svar!
 
  • IMAG0188 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det pluggat iaf..och tätat med lin. Verkar hålla tätt än så länge. Men frågan är om jag vågar gjuta igen.

Fråga: Kan man täta ännu mera på något bra sätt? Tex genom att dra några varv vulktejp runt eller är det bortkastad tid?

Skulle eventuellt kunna dra ett skvallerrör genom väggen och ut på garagegolvet. Läcker det får jag ge upp detta rör och dra rören till elementet i garagetaket istället samt dra en ny stamledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.