Jag har ett sido avstick i min avloppsbrunn i källaren (tvättrummet) som inte används. Detta avstick går ca 1,5 meter i betonggolvet och vänder sedan rakt upp. Där var det pluggat med betong och avkapat (i golv nivå). Detta avstick är ett 3" rör. Först hade jag tänkt bila bort detta rör, men det ligger djupt (>1dm), kanske t.o.m. under betonggolvet. Så det får nog vara kvar, men jag vill plugga det.

Röret kommer in i sidan av brunnen och i nivå så 2/3-delar (av öppningen av röret) ligger under vatten nivån. Problemet är att det är skitigt/svart vatten och gegga i röret och när man spolar mycket vatten i brunnen så stiger vatten nivån och det går in mer vatten i avsticket och ut kommer lukt. Jag tänker rengöra röret och sedan plugga det.

I början på röret (i golvet) så borde det gå bra att plugga med betong och jämna till mot golvet. I brunn änden av röret vill jag också plugga, men här är det viktigt att pluggen blir tät och tål vatten som kommer att stå mot pluggen. Vad skall jag plugga med (hur gör jag)?

Edit: Glömde skriva... Gjutjärnsbrunn och stålrör !

//Michael
 
Prova med en gummitätning ( finns i många dimensioner och väldigt flexibla) + en plastpropp.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.