Hej på er, här kommer kanske årets rookie-fråga, men vad är ett forum till för om inte ;):

I källaren har vi ett rum som ska inredas till gästrum med platonmatta och parkettgolv. Problemet är att det finns en gammal avloppsbrunn i ena hörnet med tillhörande lutning på golvet vilket inte går så bra ihop med våra parkettgolvsplaner. Det jag funderar på är om man kan plugga igen denna brunn för gott och därefter flytspackla golvet jämnt?

/Andreas
 
  • IMGP39972.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyll den med betong, det är billigare än flytspackel. ;)
Stoppa en ihopknycklad tidning i vattenlåset så du inte fyller hela ledningen. :)
 
Tack, då var jag kanske inte helt ute och cyklade ändå :)
 
bör man inte täta lite också, jag tänker på eventuella framtida översvämningar vid eventuella stopp eller liknande.

pinsamt om det blir fläckar i parketten av ett avlopp som en gång fanns...
 
Jo jag var lite inne på att plugga vattenlåset med något mer tätande än en tidning (förslag, någon?) för att sen fylla igen brunnen med betong och därefter flytspackla golvet jämnt. Huvudsaken är väl att det är tätt åt båda hållen ;)
 
Jilted,

Jag snyltar på tråden då jag har en relaterad fråga.

Jag skall plugga en avloppsförgrening på gjutjärnsröret där ena röret går upp till ett badrum och den andra gick tidigare till en toalett som vi nu tagit bort. Hur pluggar man bäst den rörstump som går horisontellt från förgreningen. Betong och flytspackel blir för stor utmaning :)
 
Det går ju att sätta in en gummimuff i gjutjärnsröret så att diametern anpassas till de modernare plastdelarnas dimensioner. Sedan finns det väl någon propp av plast att sätta som stopp. Men sånt där kan ju lossna.
Det säkraste är väl ändå att gjuta igen öppningen med betong?
 
Gör som Immobil angav:
Lnyckla i tidningar eller plastpåsar en bit ner i brunnen eller röret, blanda till en massa betong, häll i betongen och vips så är det tätt till en kostnad av tio kronor för betongen.
Detta sätt innebär i och för sig att golvbrunnen för alltid är ur funktion, men det var väl det som var iden?
Ett litet tips är f.ö att lägga klinkers i stället för träbaserat golv i källaren.
Kallt men fuktsäkert. (rätta mig gärna om jag har fel, för jag skall lägga 20 m2 klinkers i källaren snart...)
 
Vi var inne på kakel och ett gäng sköna mattor i början men svängde över till platon och parkettgolv för att få bort källarkänslan. Däremot har vi kakel på gång till ett par andra källarrum men det blir ett helt annat projekt.
Föregående ägare har haft, hör och häpna, heltäckningsmatta + nån sorts fiberaktiga spånskivor i ett par årtionden  :-?. Jag var smått orolig när jag rev bort golvet men det var snustorrt och visade inga tecken på tidigare fuktgenomträngning.
Betongen är redan införskaffad, pluggen får vi se vad det blir när jag väl sätter igång.
 
Jag tryckte ner lite stenull som propp innan jag gjöt igen vårt!

/Ingenjören
 
tog en plastpåse i gamla pannrummet å pula ner... sen bara ösa på betong...

(ska bila ut allt i framtiden dock)
 
Varför inte ta en rostfri plåt och lägga över med en sträng PL runt?
Fallet ska väl ändå flytspacklas bort sen, då lär verkligen inte plåten komma nån vart?
 
Jag ska göra samma sak hemma, men tänkte köra i fogskum först, sedan gjuta.
Leder brunnen till ett avlopp som används?
Enligt min VVS montör får man egentligen inte plugga igen brunnar,
men det är ju mycket man inte får :)
 
  • Gilla
Eskills
  • Laddar…
Mannesson skrev:
Enligt min VVS montör får man egentligen inte plugga igen brunnar,
men det är ju mycket man inte får :)
Han kanske menar att man inte skall plugga igen en brunn och sedan har den kvar synlig. Det skulle ju kunna lura någon.
Om man som i den ursprungliga frågan flytspacklar och lägger ett golv över golvbrunnen så har han nog inga invändningar.
 
Nu väcker jag en gammal tråd men tänkte göra samma sak hemma, undrar om det är grov eller fin betong man ska använda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.