Monterar just nu ett vägghängt växthus mot ett carportförråd, problemet är dock att stolpar + längsgående väggskena har förborrade hål & jag kan således inte skruva i direkt reglarna. Träpanelen är endast 22 mm vilket känns för klent att fästa hela konstruktionen i. Finns det någon plugg avsedd för trämaterial möjligen som ger bättre infästning?

Vägghängt växthus monterat mot en vit träpanelvägg på ett carportförråd under uppbyggnad, stege placerad inuti stommen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
offlarjon offlarjon skrev:
Monterar just nu ett vägghängt växthus mot ett carportförråd, problemet är dock att stolpar + längsgående väggskena har förborrade hål & jag kan således inte skruva i direkt reglarna. Träpanelen är endast 22 mm vilket känns för klent att fästa hela konstruktionen i. Finns det någon plugg avsedd för trämaterial möjligen som ger bättre infästning?

[bild]
Är det verkligen vägghängt och inte bara väggfäst? Då funkar det med de förborrade hålen.
Annars borra nya anpassade efter reglarna.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Med bra skruv så borde 22mm panel vara fullt tillräckligt. Om det nu inte handlar om två hål eller nåt bara då........För vikten i sig vilar väl på marken antar jag?
 
K Kane skrev:
Är det verkligen vägghängt och inte bara väggfäst? Då funkar det med de förborrade hålen.
Annars borra nya anpassade efter reglarna.
Fel ordval av mig, väggfäst är ju såklart mer korrekt :). Att borra nya hål skulle funka för den längsgående skenan, dock inte för stolparna.
 
S Stefan1972 skrev:
Med bra skruv så borde 22mm panel vara fullt tillräckligt. Om det nu inte handlar om två hål eller nåt bara då........För vikten i sig vilar väl på marken antar jag?
Ja precis, vikten hamnar på marken & dessutom är konstruktionen förseglad i gjutna plintar på de två yttre hörnen, så det borde vara stabilt nog redan där. Gissar att jag möjligen kan ha fått med något som ej är "riktig" träskruv dock. De är visserligen gängade hela vägen upp till skallen men ett par av dem går bara runt & nyper inte åt själva stolparna/skenorna ordentligt.
 
Åkte till bygghandeln & köpte lite universalplugg så nu sitter det rejält :)
 
Jag tänkte mest på avsedd montageskruv som man ibland använder istället för franskskruv. Är lite högre spiral på dem så de gräver sig in bra i trät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.