Hej,

Jag håller på att renovera badrummet. Har borrat i kaklet, silikonat, pluggat och silikonat igen. Nu när jag ska sätta upp skåpet så glider pluggen ur hålet ända till skruvhuvudet (och "stoppet" jag håller upp på bilden) så att den inte får möjlighet att expandera/"krulla ihop sig" på andra sidan väggen (kakel och dubbelgips). Jag har läst på olika ställen att det är så man ska göra och även snackat med folk i byggvaruhus men känns som att pluggen glider "lite för bra" och åker ut när jag skruvar.
Jag har även testat att sätta en större plugg för att den ska sitta hårdare men den glider också och jag vill inte ta en ännu större med risk för att kaklet ska spricka.
Funderar på om jag kan sätta någon typ av distans mellan väggen och fästet på skåpet som håller tillbaka pluggen i hålet när jag skruvar? Finns det något som är tänkt för det? Eller gör jag helt enkelt fel?

Slänger med en bild på hur fästet och distansen ser ut.

Tacksam för svar!
 
  • Monteringsfäste på kakelvägg med synlig plugg som glider ut, hand håller ett till fäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håll emot med en bricka så borde det funka. Normal brukar ju komponenten man ska skruva upp hålla emot tillräckligt.

Använd expanderplugg om du inte redan har det
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det där ser ut att vara en vanlig plastplugg?
Den fungerar inte i gips..

Du ska ha en mollyplugg:
[länk]
Yes, det är en plastplugg. Blev rekommenderad den och inte molly för att den är grövre och skulle leda till att jag borrade onödigt stort hål. Helt fel?
 
Plast plug funkar mycket dåligt i gips.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Håll emot med en bricka så borde det funka. Normal brukar ju komponenten man ska skruva upp hålla emot tillräckligt.

Använd expanderplugg om du inte redan har det
Ja, men i och med att det är ett mellanrum mellan väggen och skåpet (i fästet) så stoppas inte pluggen förrän den glidit ut till skruvhuvudet. Yes, expanderplugg är det.
 
Om det är en gipsvägg, och inget som skruven kan fästa i innanför gipsskivan. Då fungerar bara Molly och liknande plugg. Ofta har man en plywood skiva eller liknande innanför gipsskivan. För att ha något som skruvar kan fästa i. Då skall man inte ha plugg alls
Om du nu kör mollyplugg så skall du förhands expandera den med ändamålsenlig verktyg. Därefter skivar du upp skåpet

Mollyplugg är inte helt godkänt i badrum. Man skall inte borra helt igenom skivor i våtrum. Det skall bli tryck i hålet så silikonet pressas in i alla skrymslen i hålet. Är det hål rakt igenom så trycks silikonet bara rakt igenom.

Men där bakomskåpet är det inte så känsligt
 
R
Den vägginfästning är inte bra , ska inte pluggen komma ut så måste det vara någon form av stopp jäms med väggen , den fyrkantsbricka som är där ska kunna sättas , inte riktigt hur som helst men
om hålet kommer lite snett så kan fästet anpassas lite
Plastpluggen ska vara så lång att den är en bra bit innanför och skruv som är ca 10 mm längre gör att
pluggen liksom delar sig på baksidan , använd en skruv som är lite grövre än den du har så spänner det bättre
 
  • Gilla
Ted31
  • Laddar…
Jag liftar lite på din tråd här om jag får :thinking:
Vissa skruv som jag satt upp skåpskenor med blir inte helt stumma i väggen. Allting drar bra i väggen dock. Är det nån som kan inflika med hur det ska vara med träskruv i plugg? Drar ni så skruvdragaren ryker och skriker eller sitter skåpen kvar tror ni? Gör pluggen och skruven sitt jobb ändå? :D
 
  • Gilla
64kvm
  • Laddar…
Nikonist800 Nikonist800 skrev:
Jag liftar lite på din tråd här om jag får :thinking:
Vissa skruv som jag satt upp skåpskenor med blir inte helt stumma i väggen. Allting drar bra i väggen dock. Är det nån som kan inflika med hur det ska vara med träskruv i plugg? Drar ni så skruvdragaren ryker och skriker eller sitter skåpen kvar tror ni? Gör pluggen och skruven sitt jobb ändå? :D
Utveckla. Du fäster in i betong? Vad har du borrat med, typ av plugg, typ av skruv?
 
Hej. Det är betongvägg. :)
Jag borrade med 10mm borr, dammsög ur hålen och satte 8x46mm universalplugg och skruvade med 5x50 träplugg. Pluggens rekommendationer för skruv är 4,5 till 6mm. Satte 5st för varje väggskåp på 800mm. Tror inte att jag skulle kunna hänga och slita loss skenorna med min kroppsvikt ens om jag vägde 100kg, men jag fick hjärnspöken ändå. :thinking:
Mvh Andreas
 
T
För 8mm plugg borrar du 8 mm, inte 10...
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nikonist800 Nikonist800 skrev:
Hej. Det är betongvägg. :)
Jag borrade med 10mm borr, dammsög ur hålen och satte 8x46mm universalplugg och skruvade med 5x50 träplugg. Pluggens rekommendationer för skruv är 4,5 till 6mm. Satte 5st för varje väggskåp på 800mm. Tror inte att jag skulle kunna hänga och slita loss skenorna med min kroppsvikt ens om jag vägde 100kg, men jag fick hjärnspöken ändå. :thinking:
Mvh Andreas
Till 8 mm plugg ska du som sagt ha 8 mm borr, så byt plugg till en som är gjord för 10 mm hål. Exempelvis TP3 blå
 
V ViktorHg skrev:
Till 8 mm plugg ska du som sagt ha 8 mm borr, så byt plugg till en som är gjord för 10 mm hål. Exempelvis TP3 blå
Förlåt, jag menade 8mm bort. Det va till takbalkarna jag borrade 10mm.
/Andreas
 
Nikonist800 Nikonist800 skrev:
Förlåt, jag menade 8mm bort. Det va till takbalkarna jag borrade 10mm.
/Andreas
Aha, prova någon annan plugg då kanske. Tp2 brun är ett bra alternativ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.