Har ett Elfa-system i en garderob och pallar inte ta ner alltihop igen. Dock tycker jag förre ägaren var lite snål när han satte upp den vågräta skenan högst upp (den som de lodräta skenorna hänger i, ja ni fattar) med bara 3 montageskruvar och ankare för skivan bakom. Undrar därför om det finns nån lösning på ankare/plugg som jag skulle kunna borra och skruva i UTAN ATT TA NER SKENAN, direkt i ett par av hålen i densamma? Behöver inte vara lika gedigna expanders som redan sitter där men iaf nåt mer än vanlig plastplugg liksom.
 
J
Tanken har slagit mig med ibland, tex med gamla tvfästen etc. Det finns några jag kan tänka mig. Ett är ju att borra ett större hål i skenan så att du får genom en expander/mollyplugg. Smart då att mäta innan så att du har tex enkelgips i väggen, och att den totala tjockleken sedan motsvarar en expander för dubbelgips, tillsammans med en bricka eller två.
Andra alternativ är ju att borra upp ett större hål och köra med sk toggle plug, hittade en video med olika plugg.

 
  • Gilla
doctormirabilis
  • Laddar…
Hmm ja det vore ju iofs en möjlighet, att borra genom metallen också. Tack
 
Ja eller knacka fram regeln och sätt en skruv rätt i den, rätt skruv så ser det bra ut
 
E egge80 skrev:
Ja eller knacka fram regeln och sätt en skruv rätt i den, rätt skruv så ser det bra ut
Tror inte det sitter i nån regel, det är direkt i skivvägg bara.
 
Hur lång är den vågräta skenan då?
 
E egge80 skrev:
Hur lång är den vågräta skenan då?
Ungefär 2 meter.
 
Jo men nog sitter där reglar då cc 45 är det vanligaste på innerväggar
 
E egge80 skrev:
Jo men nog sitter där reglar då cc 45 är det vanligaste på innerväggar
jo alltså nog sitter det nån regel i väggen nånstans men skenan är inte satt i regeln, det är det jag menar. då hade de ju inte behövt nån expanderplugg heller, och jag hade kunnat borra och skruva i ett par till montageskruvar bara. det jag vill göra nu är att sätta i nån form av ankare och sen skruv, utan att ta loss själva skenan där den sitter idag.
 
Jag menar att du letar reda på var du har dina stående reglar för att sen borra ett nytt hål i din skena som träffar trä, så slipper du tänka på plugg
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Jag menar att du letar reda på var du har dina stående reglar för att sen borra ett nytt hål i din skena som träffar trä, så slipper du tänka på plugg
aha ok, då är jag med. tack. ja det är ju ev en möjlighet också ja.
 
är det en äldre innervägg så sitter reglarna på c/c 60cm
ev ta bort golvlisten så ser du troligen skivskarvarna
 
T tergo skrev:
är det en äldre innervägg så sitter reglarna på c/c 60cm
ev ta bort golvlisten så ser du troligen skivskarvarna
Det är alls ingen dum idé; jag ska knacka lite ikväll o kolla hur det ser ut.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Satte precis upp en elfaskena och jag gjorde just så, hittade reglarna och gjorde nya hål.
Jag använde magnet för att lokalisera spikarna som gipsen sitter fast med och kunde så hitta reglarna
 
  • Gilla
doctormirabilis
  • Laddar…
Hur lång ör den horisontella skenan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.