Tjena

Våran radiator i garaget(egen byggnad bredvid huset) har tyvärr spruckit(huset för ifrån 60 talet). Jag har pratat med min sambo gällande detta och vi kom överens om att jag ska plombera radiatorn.

Vet hur jag ska göra gällande plomberingen, men frågan är måste jag tömma hela systemet(varmvattenberedaren) innan detta görs eller räcker det att man kopplar ur cirkulationspumpen?
Andra frågan är även om man tömmer varmvattenberedaren så antar jag att det fortfarande kommer finnas vatten i radiatorerna, måste jag tömma alla eller räcker det att man tömmer radiatorn som ska plombera?

Uppskattar all hjälp gällande detta, då hösten närmar sig så detta måste fixas snarast!

/Emerson
 
C
Om radiatorn sitter i en annan byggnad än pannan måste det finnas en värmekulvert mellan byggnaderna.
Som då lämpligen också kopplas ur (om det inte finns några andra radiatorer i byggnaden som fortsatt skall vara i drift).
Där kulverten går ut i marken i huset med pannan torde det finnas avstängnings- och dräneringsventiler för kulverten.

Fast kanske bäst att ta hjälp av någon VVS:are om man inte vet hur man skall göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.