Hej!

Jag har ett relativt nyrenoverat badrum med duschpanel (se bild).

Den har varit jättebra, men sen plötsligt senaste två veckorna har KALLVATTNET i duschen haft närmast obefintligt tryck. Endast kallvattnet, och bara i duschen.

Se bild 2: 60 sekunder med fullt tryck med endast kallvattnet.. 1-2 liter??

Jag har inte ändrat något utöver att felsöka med att stänga av tillförseln kv/vv. Men ingen skillnad. Varmvattnet öser på som vanligt.

Om duschen skulle haft nån eco vattensparfunktion så skulle det ju ha varit såhär tidigare.

Vad kan vara fel? Jag vet inte vad för märke/modell det är på duschen, annars hade jag kontaktat tillverkaren. Om någon känner igen, så är det en bonus.


Tack på förhand!
 
  • Ett nyrenoverat badrum med grön duschpanel, flera reglage och svart kakel, svagt vattenflöde från duschen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschpanel med flera reglage och handhållen dusch i ett badrum med svarta och vita kakelväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en rosa hink med liten mängd vatten som visar lågt vattentryck i duschen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Igensatt filter in i blandaren?
Lossa och rengör.

Råkat ut för det två gånger efter renovering. Kommer in skräp vid rördragning (slarv eller standard?) som sen sätter igen blandaren.
 
  • Gilla
Konan86
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Igensatt filter in i blandaren?
Lossa och rengör.

Råkat ut för det två gånger efter renovering. Kommer in skräp vid rördragning (slarv eller standard?) som sen sätter igen blandaren.
Tack för hjälpen. Kan du se vart filtret sitter? Vet inte vad det är för modell som sagt, och är inte så kunnig inom detta.

Lite dåliga bilder kanske.. men är filtret där de silvriga rören (vattnet kommer från de) tar slut?
 
  • Inre del av en apparat med silverfärgade rör, kopplingar och en vit behållare som kan vara ett filter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otydlig bild av silvriga rör och anslutningar, möjligt filter vid rörens slutpunkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparbulten närmast i bild är till handduschen.
 
Aldrig sett den modellen.
Men alla blandare jag demonterat har haft ett metallnät precis i inloppen som kan sätta igen.
 
Uppdatering:
Nu har jag fått loss duschpanelen, och så här ser den ut bakifrån.

Det sitter endast en blå plast (?) bit vid inloppet, som ger vika när man trycker på en. Den ska vara så antar jag. Kan filtret sitta inna i den bronsfärgade delen? Eller kan det lösa sig om jag byter slang? Skickar med bild öven på den.

Jag ska sälja min lägenhet nästa vecka och vill helst undvika flera tusenlappar som en vvs montör skulle komma. Då är det billigare köpa ny dusch Tacksam för lite mer hjälp.
 
  • Bakifrån en duschpanel med kopparledningar, blå plastbit vid inlopp och en metallslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller en demonterad duschslanganslutning med synlig smuts och avlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du tittat upp i det bronsförgade inloppet? Det är väl där jag hade antagit att det satt något..

Har du bra flöde från slangen du lossat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.