Hej!

Vi har en nibe fighter 310p frånluftsvärmepump, 15 år gammal, dvs på sista versen. Hela bostadsområdet är byggt av Småa, så alla hus har samma pump.

Jag kan inget om värmepumpar, och slänger därför ut några frågor här.

  • hur vet man om den är effektiv?
  • När ska man byta?
  • Måste man byta hela, eller kan man byta de komponenter som tar slut?
  • Vilka komponenter bruka gå sönder först?
De senaste dagarna har vi konstaterat att varmvattnet i duschen inte är så varmt som det brukar.

1. hur vet man att det är dags att byta värmepump? Grannarnas kommentarer har varit ”när du plötsligen inte längre har varmvatten” och ”när det rinner ut vatten på hela golvet”. Jag tänker att ”när det rinner ut vatten” så är något trasigt: laga eller byt det! När man ”plötsligt inte längre har varmvatten” så är något fel, men att då direkt skaffa en ny pump låter lite drastiskt. Först får man väl försöka ta reda på vad felet är, & sedan se om det går att fixa?

2. Är det standard att byta hela värmepumpen när något strular (och pumpen är 15 år), är det verkligen inte vettigt att byta de komponenter som börjar ta slut? Är alltså hela systemet utslitet?

Har försökt läsa mig till något både här och på värmepumpsforum, men inte blivit klokare.
 
Håll koll på förågnings- och avluftstemperaturerna hela tiden. Då vet man om kompressorn gör sitt jobb och är ok. Man byter i samband med att det blivit något större fel på den som t.ex. kompressorhaveri. Det finns gott om reservdelar till NIBE så man kan välja att reparera men det brukar kosta ganska mycket så man behöver kunna räkna på vad som verkar lönsamt eller ej och på vilken tidshorisont. Att behålla och reparera i 20 - 30 år ser inte jag som något konstigt men servicefirmorna vill byta till nytt när den är 15 år. Har ni haft samma kompressor i 15 år har ni haft tur. För egen del har kompressorerna bara hållit i 7 år i genomsnitt.
 
  • Gilla
Petsa
  • Laddar…
Stort tack! Ska försöka kolla temperaturerna.

Räkna på livslängd och pris på olika komponenter, eller hur tänker du att man ska räkna? Gällande om det är lönsamt att laga eller ej.
 
J Josth skrev:
Håll koll på förågnings- och avluftstemperaturerna hela tiden. Då vet man om kompressorn gör sitt jobb och är ok. Man byter i samband med att det blivit något större fel på den som t.ex. kompressorhaveri. Det finns gott om reservdelar till NIBE så man kan välja att reparera men det brukar kosta ganska mycket så man behöver kunna räkna på vad som verkar lönsamt eller ej och på vilken tidshorisont. Att behålla och reparera i 20 - 30 år ser inte jag som något konstigt men servicefirmorna vill byta till nytt när den är 15 år. Har ni haft samma kompressor i 15 år har ni haft tur. För egen del har kompressorerna bara hållit i 7 år i genomsnitt.
Vet du hur man kan uppskatta livslängden på olika komponenter? Pris kan jag säkert få tag på, men livslängd vet jag inte alls hur jag ska göra för att uppskatta själv.
 
Det finns elpannor från 70-talet som fortfarande går som de ska och värmer hus. 310P är delvis en elpanna och delvis en värmepump. Kompressorn får man vara glad för om den håller i 10 år. Kompressorbyte kostar ca 15-20 tkr beroende på vilka delar som byts samtidigt. Energibesparingen med 310P är i storleken 7000 - 8000 kWh/år beroende på hus och klimat. Det betyder att kompressorhaveri motsvarar ungefär två årsbesparingar. Byte till F370 som sparar ca 8000 - 9000 kWh/år motsvarar ungefär 5 till 6 årsbesparingar.
 
  • Gilla
Petsa
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det finns elpannor från 70-talet som fortfarande går som de ska och värmer hus. 310P är delvis en elpanna och delvis en värmepump. Kompressorn får man vara glad för om den håller i 10 år. Kompressorbyte kostar ca 15-20 tkr beroende på vilka delar som byts samtidigt. Energibesparingen med 310P är i storleken 7000 - 8000 kWh/år beroende på hus och klimat. Det betyder att kompressorhaveri motsvarar ungefär två årsbesparingar. Byte till F370 som sparar ca 8000 - 9000 kWh/år motsvarar ungefär 5 till 6 årsbesparingar.
Ok, då är jag med på hur du menar, tack!

Men säg att kompressorn behöver bytas, och att jag tycker att det verkar rimligt att lägga motsvarande 2 årsbesparingar eftersom jag uppskattar livslängden till 7 år.

Men finns det då några andra komponenter som också brukar gå sönder, som jag borde ta med i kalkylen (med en viss sannolikhet att de går sönder inom en viss tid)?
 
Vi är en förening med 32 st 310 från -07
Underhållsplanen var att byta pannor efter18 år (2025) baserat på de tidigare pannorna, men den planen höll inte riktigt.
Tidigare har vi bytt pannor när kompressorn gått sönder för andra gången (4 pannor är bytta senaste åren)
Vi tog beslut nyligen att byta pannor vid haveri, det känns inte motiverat längre att reparera.
Mindre problem som styrkort, ventiler mm löser vi själva.
 
Isakare Isakare skrev:
Vi är en förening med 32 st 310 från -07
Underhållsplanen var att byta pannor efter18 år (2025) baserat på de tidigare pannorna, men den planen höll inte riktigt.
Tidigare har vi bytt pannor när kompressorn gått sönder för andra gången (4 pannor är bytta senaste åren)
Vi tog beslut nyligen att byta pannor vid haveri, det känns inte motiverat längre att reparera.
Mindre problem som styrkort, ventiler mm löser vi själva.
Ok! Varför menar ni att det inte är motiverat att reparera? För att en utbytt kompressor med stor sannolikhet går sönder efter bara ett par år?
 
Ja, de kompressorer som är bytta verkar bara hålla runt 5 år. Byta nu när alla pannor ska bytas om 4 år känns inte rätt längre.
 
  • Gilla
Robinilso
  • Laddar…
nikasp
Vi hade en Fighter 310p från 1997 och bytte 2017. Tidigare ägaren hade bytt kompressor efter 10 år och för oss strulade cirkulationspumpen så det blev kallt inne. Vi hade i förväg bestämt att vi inte reparerar den med tanke på att nyare pumpar är effektivare samt att det inte var så roligt med nyfödd bebis (tvåan) och jag fick åka hem från jobbet och fippla. Man kunde hjälpa igång pumpen med skruvmejsel och eller skruvdragare men tror vi bestämde oss för byte efter 4:e stoppet då den också var jobbigare att få igång. Fick en ny F370 med montering, rengöring av kanaler och bortforsling för 46000 då, mars 2017.
 
nikasp nikasp skrev:
Fick en ny F370 med montering, rengöring av kanaler och bortforsling för 46000 då, mars 2017.
Priserna har gått upp lite, det var brist på pannor i vintras, och Nibe har nu flaggat för prishöjningar.
Man får räkna runt 60" nu.
 
nikasp
Isakare Isakare skrev:
Priserna har gått upp lite, det var brist på pannor i vintras, och Nibe har nu flaggat för prishöjningar.
Man får räkna runt 60" nu.
Ajdå. Obs att lokala Comfort-butiken skulle ha 10-12’ mer utan rengöring av kanaler då.
 
Tack, bra att få en aktuell prisbild! Jag har hört runt 80’ för att köpa en ny, så 60’ är en bra nyhet!
 
P Petsa skrev:
Ok, då är jag med på hur du menar, tack!

Men säg att kompressorn behöver bytas, och att jag tycker att det verkar rimligt att lägga motsvarande 2 årsbesparingar eftersom jag uppskattar livslängden till 7 år.

Men finns det då några andra komponenter som också brukar gå sönder, som jag borde ta med i kalkylen (med en viss sannolikhet att de går sönder inom en viss tid)?
kostnaden för bytet av kompressorn känns som att det är i underkant. Många byten idag landar på 30-35000.
 
J Josth skrev:
Håll koll på förågnings- och avluftstemperaturerna hela tiden. Då vet man om kompressorn gör sitt jobb och är ok. Man byter i samband med att det blivit något större fel på den som t.ex. kompressorhaveri. Det finns gott om reservdelar till NIBE så man kan välja att reparera men det brukar kosta ganska mycket så man behöver kunna räkna på vad som verkar lönsamt eller ej och på vilken tidshorisont. Att behålla och reparera i 20 - 30 år ser inte jag som något konstigt men servicefirmorna vill byta till nytt när den är 15 år. Har ni haft samma kompressor i 15 år har ni haft tur. För egen del har kompressorerna bara hållit i 7 år i genomsnitt.
Jag har kollat:
  • förångningstemperatur: 0
  • Avluftstemperatur: 12
Detta säger mig ingenting. Vad är ”bra” värden? Bör kanske tillägga att tryckmätaren visar 0,4 bar, & trycket har varit lågt (runt 0,5) sedan vi flyttade in för 3 år sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.