Hej,
Hittar ingen förklaring på detta problem.

Vi har fiber in i huset. Till det har vi 100/100 abonnemang.
I huset har vi en router med wifi tp-link archer 9. I garaget har jag en wifi extender, netgear 3000 tror jag den heter.

Gumman och barnen brukar sitta i huset och jobba och spela. Alla dessa devicer visar ca 50Mbs då man kör bredbandskollen på var och en.
Jag brukar sitta i garaget med min jobbdator och jobba och får nöjja mig med ca 5Mbs. Men detta har funkat fin fint i ca ett år.

I onsdags em får min jobbdator plötsligt bara 0.45Mbs, det funkar inte alls bra!
Testade med andra devicer från samma plats i enstaka fall får dessa också lite sämre bandbredd men de ligger ändå högre än jobbdatorn.
Den enda grejen som hänt som är värt att nämna är att på tisdagskväll fick sonen tillbaka sin laptop efter ett serviceärende efter en vecka. Han började spela på den just på onsdag em. Jag har dock en liten känsla att mitt problem började ca 15 min innan.

Jag har testat att reservera ett nytt ip till jobbdatorn men det hjälpte inte. I routern har jag även lagt extendern och jobbdatorn på prioriterad lista. Men inget av detta har hjälpt.

Har ni någon idé om vad det kan vara som plötsligt är vajsing?

Tacksam för tips.
 
MrJay
Grannens wifi som stör ut ditt?
Pröva ändra kanal som används av ditt trådlösa nät.
 
namnbyte
Stäng av samtliga anslutna/kopplade enheter, speciellt sonens ska stängas av, gör därefter ett nytt hastighetstest på jobbdatorn. Blir det inte bättre så gör en strömomstart på routern och därefter mät igen. Det är steg ett åtminstone.
 
Dina 5Mbs indikerar att det är en väldigt dålig anslutning och därmed också känslig för störningar och förändringar i radiomiljön. Frekvensspektrumet som används delas av många andra apparater, blåtand, mikrovågsugnar, garageportsöppnare, babhmonitorer osv varför det ofta är väldigt svårt att hitta orsaken när problem uppstår. I praktiken kan grannen ha köpt något som använder samma frekvensband.

Om du har standardinställningar (autoläge)
i routern kan denna ha ändrat frekvensband och eller frekvensbredd automatiskt för att optimera sin egen radioprestanda. Detta kan ha orsakats av en tillfällig yttre störning/eller förändring av radiomiljön - exempelvis en gammal moped med tändspole som stör som åker förbi huset. Eller att grannen hade besök som hade med sig något som sände.

Den nya radioprofilen som routern byter till kan då vara sådan som fungerar sämre för din Wi-Fi-extender.

Vill du ha ett mer robust Wi-Fi skulle jag rekommendera att du kikade på att skaffa ett mesh-system istället för din vistande router och extender. Exempelvis Googles mesh.

Annars får du som föreslagit manuellt försöka hitta en bättre Wi-Fi-kanal och frekvensband. I det fallet skulle jag rekommendera dig att försöka hitta ett bättre signalfärhållande mellan er router, Wi-Fi-extendern och din jobbdator i garaget genom att se om det går att flytta extendern i förhållande till router och din jobbdator så den får och ger bättre signalstyrka.

Använd till exempel appen NetSpot för att analysera vilka frekvenser som är mest lämpliga att använda.

Men allra först så skulle jag råda dig att bara starta om router och extender och datorer.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hej
Ser lite mörkt ut, men dagen hadr ändå hyfsat bra bredbandsförhållen.
Åtgärder jag gjort.
1 startat om all utrustning
2 bytte från kanal 4 till 1

Idag mellan 11:30-12:05 strulade samtliga enheter uppkopplade mot extendern. De som var kopplade till routern funkade fint.
De enheter som var kopplade till extendern var:
Jobbdator
Privata telefon
Jobb telefon

Jag har kollat med jobbet och tydligen skapas en vpn-tunnel från Jobbdator till jobbet (märkte nämligen att bredbandskollen.se gav ett annat företag som internetleverantör på Jobbdatorn. Dessvärre sade de att de inte hade några strul alls reggade med den leverantören)

Jag hade en tanke att det var en tillfällighet att min privata telefon strulade. Men det lutar nog åt att det är något som händer med extendern.
Resten av dagen funkade felfritt, precis som förr. Märkligt.
 
Unikt namn
Kan du flytta extendern närmare din huvudrouter om den inte går att kabela sluta via en nätverk över elledning moj?

Här ser du hur manualen försöker illustrera placering:
Illustration av wifi-räckviddsförlängare, täcker hemmet, ansluter enheter som datorer och telefoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En inte helt ovanlig miss är att man ställer sin extender för långt bort från huvudroutern.
 
Hej
Tackar för svaret, glömde nämna att jag flyttade extendern från garaget till bostadshuset.
Förut sade extenderns admingränssnit att det var 39 Mbs hastighet mellan den och routern. Nu säger den att det är 144 Mbs. Nackdelen är att täckningen blev sämre i garaget.

Men just där arbetsplatsen är får jag ungefär 10 Mbs istället för 5 Mbs förut.

Trots denna förändring har hastigheten ändå plötsligt dykt en gång idag, dock bara under ca 30 minuter.

Mvh
Fredrik
 
Om du inte blir nöjd med extenderlösningen så titta på en mesh-lösning med två burkar.
Du sätter en inne och en i garaget. Bättre täckning, med största sannolikhet bättre prestanda och stabilare.
Jag gjorde det bytet för några år sedan och har idag bra täckning över betydligt större yta.
Finns många att välja på idag och den jag valde var en trippelbandare.
 
Unikt namn
F fredand44 skrev:
glömde nämna att jag flyttade extendern från garaget till bostadshuset.
Finns det någon chans att ordna en fast nätverkskabel till den platsen?
I så fall skulle du kunna köpa en billig router och sätta i AP läge, tex https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5656147#properties
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Finns det någon chans att ordna en fast nätverkskabel till den platsen?
I så fall skulle du kunna köpa en billig router och sätta i AP läge, tex [länk]
Hej,
Har tyvärr problem med att dra en ny kabel, har en tråd om det oxå:
https://www.byggahus.se/forum/threads/trix-foer-att-dra-igenom-ny-drag-trad-oenskas.482231/

Idag köpte jag två nya olika extenderns som jag hoppas hinna prova närmaste veckan. Båda återförsäljarna sade att det ska vara helt ok att prova och är man inte nöjd så får man pengarna tillbax.
 
Extenders är ett riktigt dåligt sett att förlänga nätet på. Får du inte fram kabel är en bra trådad utomhus AP sittande på huset en mycket bättre lösning. Och vill man få kabel i andra änden sätter man en lika dan AP i andra änden och får en radiolänk mellan husen som man kan lägga på egen kanal som ingen annan använder.
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej,
Har tyvärr problem med att dra en ny kabel, har en tråd om det oxå:
[länk]

Idag köpte jag två nya olika extenderns som jag hoppas hinna prova närmaste veckan. Båda återförsäljarna sade att det ska vara helt ok att prova och är man inte nöjd så får man pengarna tillbax.
Jag hade valt en Mesh och skippat extenderlösningen, men kostar troligtvis lite mera.
En Mesh är en lösning med flera AP, men oftast anpassad med automatik om du själv inte vill skruva/konfigurera din lösning.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Extenders (för wifi) är ju en nödlösning som bör undvikas in i det längsta....spelar ingen roll vad de heter eller vem som tillverkat dem, de funkar aldrig så bra som man skulle hoppas...

Jag personligen skulle hellre dra en utanpåliggande nätverkskabel än att köra extender...
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag hade valt en Mesh och skippat extenderlösningen, men kostar troligtvis lite mera.
En Mesh är en lösning med flera AP, men oftast anpassad med automatik om du själv inte vill skruva/konfigurera din lösning.
Fast i praktiken är det väldigt liten skillnad på att sätta en extender jämfört med ett Mesh med två noder, varav bara den ena har en fast uppkoppling.
Båda är nödlösningar.

Till TS, även om du inte kan få kabel hela vägen till garaget så är varje meter eller rum närmre garaget en förbättring, om du kan ansluta en AP där (eller extender i AP mode)

Gå inte heller i fällan att du vill ha så stark wifi koppling ifrån din dator till extender som möjligt, med resultatet att extendern har en svag koppling till ditt primära wifi.
Uppkopplingen blir inte starkare än sin svagaste länk.

Testa dig gärna fram genom att placera din extendern på flera olika platser, eller använd din mobil med lämplig app för att visualisera signalstyrkan på olika platser.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Håller inte med att Mesh är samma som en extender. Ett mesh system kör på olika kanaler för sänd mot nät och brukare. En normal extender sänder på samma kanal åt båda hållen. Vilket gör att nätet får sända allt åt 2 håll och inte kan göra det samtidigt.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.