Ska sätta in några z-wave Qubino dosdimmers och de behöver nolla vilket inte finns vid strömbrytaren.
Tänkte mig därför hämta upp nollan i takdosan där lampan ska sitta och dra ner i samma rör som tändtråden ner till brytaren. Drar i så fall en blå FQ 1,5 mm2.

Är det ett korrekt förfarande att göra så?
 
Det finns en dosa på vägen mellan brytaren och takuttaget. Hämta nollan där istället.
 
Du ska hämta nollan från den (närmaste) dosa som matar strömbrytaren med en fas (som inte behöver vara samma rör som tändtråden). Det kan vara takdosan då det är ett vanligt fördelningssätt, men det kan också vara en annan kopplingsdosa på väggen.

Sedan finns ju lite praktiska spörsmål. T.ex om nuvarande koppling av nollan är utförd med de gamla tomtehattarna bör du inte försöka knö in en ledare till där, utan istället klippa, skala och använda en modern toppklämma som Wago eller Helacon. Och är röret långt med böjar kan det vara vanskligt med böka med en dragfjäder utan då bättre använda befintliga trådar för att dra i tre nya, etc etc.

För ordningens skull nämner jag också för första och enda gången i tråden att arbetet är behörighetskrävande.
 
Pucken kanske får plats i takdosan där allt redan är på plats både nolla och det den ska styra.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Jag hade nolla i vägguttaget under brytaren.
 
Den är endast möjlig att använda ifall strömbrytaren matas med fas från detta uttag. Normalt kommer matningen uppifrån, så om uttaget under har en nolla men inte strömbrytaren ovanför, då tillhör troligen uttaget en annan grupp, matad från ett annat håll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.