Jag har en bekant som jag tänkte hjälpa att demolera en vägg och göra det lite luftigare.

Det började med att han kontaktade en snickare angående jobbet. Han konstaterade genom att knacka på väggen att den ej var bäande, och ville ha dryga 6200:- för att knacka ned väggen och snygga till. Jag ansåg att det fanns en del att spara och göra jobbet själv, och borrade i väggen och konstaterade snabbt att det är en vägg av lättbetong!

Jag kan inget om byggnadsteknik osv., men tycker det verkar konstigt att den inte skulle vara bärande. Det finns en övervåning som har samma yttermått som bottenvåningen (ca 70 m2, kvadratiskt). Detta får mig att tro att den är bärande då bottenvåningen i stora drag kan indelas i fyra rum (med bärande "kors"?).

Till frågorna!
- Kan man på ett enkelt sätt avgöra huruvida väggen är bärande eller ej?
- Om väggen är bärande, hur går man enklast tillväga för att "bygga bort" väggen?

Personligen tror jag, som lekman, att man skulle kunna lägga ett limträ mot taket på stående limträ på vardera sidan (det är 360cm vägg i nuläget). Är det möjligt med rätt dimension?
 
Går väggen längs eller tvärs huset?
Bilder på planlösningen skulle underlätta.
 
Det är väggen som är markerad med en röd ram som jag vill ta bort. Som ni ser så är det på bottenplan, och rakt under den väggen på källarplanet inte någon vägg. Detta kanske indikerar att den är lugnt att ta bort den? Om så är fallet, vilar övre planet på väggen som går tvärs över huset i mitten?
 
  • husritning.JPG
Med hur vindsplanet ser ut så går (till 99,9%) takstolar och bjälklaget mellan källare och markplan från vänster till höger. Med andra or så borde det vara fritt fram att riva den markerade väggen. Väggen i källaren som går längs hela hobbyrummet är till 99,9% bärande, väggen rakt över i markpanet är antagligen bärande men det behöver dem inte vara.
 
Har ni ritningar på golvbjälklagen också?
 
Inga fler ritningar finns att tillgå hos ägaren.
 
Beroende på kommun kan vissa ritningar finnas hos kommunens byggnadsnämnd.
/Torpalainen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.