Vi ska tapetsera en vägg där det idag sitter en hemskt grönmålad vävtapet. Tapeten sitter bakom elementet idag så skulle behöva ta loss det för tapetseringen. Kan någon vänlig själ hjälps mig med hur vi gör detta på våra element, hittade ett flertal trådar om det men tyckte våra kopplingar ser helt annorlunda ut jämfört med övriga..
 
  • Vattenrör och kopplingar till ett element framför en grönmålad vävtapet och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Grundtipset är att först ta reda på vilken dimension den gängande delen på elementet är och fabrikatet på muttern.
När det är fastställt skaffar du hem en flexibel slang kan t.ex köpas på biltema. På den flexibla slangen sätter du 2 st raka kopplingar av rätt fabrikat med syfte att passa i dels packningen mot slangen och muttern på elementröret.

Sen är det att bara att stänga av cirkulationen och montera dit den tillfälliga byglingen, och slå på cirkulationen igen.
 
Krilleman
Oj vilken annorlunda variant på koppel, jag tror inte jag har sett den förut. :thinking:

Själva radiatorn ser ut som en äldre AGA/TP radiator.

Sitter termostaten "som vanligt" uppe till höger på radiatorn?
Kanske det sitter ett koppel med bajonettfäste där bakom som på min bild?
Är det då röd eller blå tejp på?

Hittar inte din variant i MMA:s ROT bok heller vad jag kan se.
www.mma.se/wp-content/uploads/2014/03/rot_kompl_2014_web.pdf

Närbild på en äldre AGA/TP radiator med en synlig termostatanslutning och eventuellt bajonettfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Oj vilken annorlunda variant, jag tror inte jag har sett den förut.

Sitter termostaten "som vanligt" uppe till höger på radiatorn?

Hittar inte din variant i MMA:s ROT bok heller vad jag kan se.
www.mma.se/wp-content/uploads/2014/03/rot_kompl_2014_web.pdf
Japp termostaten sitter som vanligt högst upp till höger. Tycker också lösningen var rätt annorlunda jämfört med hur jag är van att det ser ut ;)
 
Krilleman
Du han svara innan jag redigerade klart min fråga... ;)

Se ovan igen!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Du han svara innan jag redigerade klart min fråga... ;)

Se ovan igen!
Vet tyvärr inte svaret på dina övrigs frågor, vi har inte flyttat in i huset ännu utan gör det i april och håller på att planera lite ytskiktsrenovering just nu..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.