Hej allesammans,


Som rubriken lyder behöver jag hjälp med att plocka isär min gamla ejektorpump Grundfos CPES 3-80.

Bakgrund:
Nämningen har vi byggt en ny hus och nyligen flyttat in. Vi hade inte el i pump huset under vinter, resultat blev att pumpen frös och botten delen av pumpen sprack.
Nu fick jag tag på en annan pump ( samma modell) som är inte varit i bruk flera år. Den kopplade jag på direkt på den befintliga system och tyvärr det blev ingen vidare, fick jag ingen vatten uppe i ledningar, även efter flertals avluftningar. Då plockade jag pumpen igen, samt drog upp slangar och ejektor upp 85 meter igen :). Nu är det ejektor plockat isär och rengjort och det jag funderade var att passa på och ta botten delen från den nya pumpen och montera på min pump ( som jag vet att den fungerade förra året ).
Egentligen det är det sista försöket innan jag ger upp och slänger allt till tippen. Obs. Jag vet att det är gamla grejer och att det är bara "att byta", men i mitt fall så är det antingen att jag fixar gamla pumpen eller vänta till nästa år för att skaffa en ny pump ( ekonomiska skall ).


Jag har även kontaktat grundfos och begärt manual/instruktionen till min modell och även hjälp med vilken reparationssats behöver jag köpa, där fick jag svar att det inte existerar reservdelar lägre till min pump.

Det jag behöver hjälp är, har någon av er manual/monteringsinstruktioner eller dylikt som motsvarar min modell ? Alternativ, kan någon förklara hur man lossar botten delen ?
I nuläget har jag lyckats med att plocka bort motor, övre delen av pumpen och först ring och där tog stop samt jag vågade inte ta hammare och slå, kanske är et lösning ?

Tack på förhand!
Alex
 
Själva pumpdelen plockas isär uppifrån, du är på rätt väg. Att ringen sitter fast beror nog på att den rostat en del. Det man kan göra, är att knacka på den med kanske en hammare och bräda mellan uppåt runt om.. Dom är svarvade att passa i varandra ganska exakt. Det är gjutgods i dom, så dom kan spricka med för mycket våld med hammare direkt på. Det är även en packbox för axeln på topp och dom brukar börja läcka rätt bra efter många års användning. Bara gilla läget och knacka på så ger den sig till slut.
 
  • Gilla
Bravorauch
  • Laddar…
Hej och stor tack!

Kanske var jag inte tillräckligt tydligt med beskrivningen :), men skönt att veta att jag är på rätt väg.

Jag får loss alla ringar så att jag kan snura på dom, men jag får inte loss skivan/impeller redan på första ringen, gäller där också samma lösning med hammaren ?

Just det, du får gärna säga till om det finns något bra/värt att göra under processen, när jag är redan där och pillar på :)

Mvh
Alex
 
  • En grön och svart maskindel, troligen en axel och koppling, närbild, industriell komponent, oskarp bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
har inte plockat isär någon själv, bara sett dom isärtagna. Det ser ut som att dom gängade på axeln, gängor där. Kolla på motorns rotationsriktning, då ska dom gängas i samma riktning.Kan gå med en rörtång och lite sandpapper emellan på axeln.Själva impellerskivan kanske går att vrida med 2 plattjärn i spåret, kanske även lite knack med ett rör över som inte tar i gängan
 
Lyckades lossa på impeler från axeln genom att knacka lite sedan tog jag skiftnyckel och en plattjärn :).
Tack för hjälpen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.