Jag behöver plocka ner ett vattenelement pga renovering, jag vet dock inte hur jag skall bära mig åt.
Tippar på att jag får börja med att stänga av cirkulationpumpen, men sen da?
Ja kommer behöva slå på pumpen igen, hur gör jag där element satt då?

bifogar bild på kopplingen till elementet.

tacksam för alla svar, är hyffsad newbie på på detta området.

-/Christian
 
  • image091_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får väl tömma ner vattennivån så du kommer under den aktuella radiatorn. Sedan lossa kopplingarna och tillfälligt montera två 90° vinkelkopplingar så att vattnet kan passera.
 
Tycker det där ser ut som ett ettrörs-system, dvs endast en del av vattnet går genom elementet. Då finns en passage för vattnet även om radiatorventilen är stängd, stäng av pumpen & tappa ur vatten är nödvändigt då anslutningskopplet inte verkar ha avstängningsfunktion, bara "radiatorstryp". Sedan kan det räcka med att skruva på ett "lock" där radiatorn satt och sedan fylla upp och ev lufta ur lite innan locket dras fast ordentligt.
 
är det nått standar mått på kopplingen på element tro?


-/Christian
 
Om det är ett ettrörsystem så antar jag att du behöver montera ngn typ av genomströmningsventil, t ex rinkabyrör, http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=688 Måtten borde ju vara de rätta. Har för mig att det är 40mm mellan rören.
Så: 1) stäng av cirk pump 2) tappa ur vatten under radiatorns understa nivå 3) ta loss radiator och sätt dit genomströmningsventil (eller plugga, men då kanske det påverkar element senare i kedjan) 4) slå på cirk pumpen igen
 
Kompletterar dignes lista med en punkt 3b) fyll på vatten :)
 
Tack! :)
 
Tacka alla frö svaret, ska se om ja kan lista ut hur ja stänger av pumpen vid pannan, kommer ju från lgh träsket så allt me värmepanna e nytt för mig :)

-/Christian
 
ARGHH

Nu har ja lyckats stänga av pumpen å släppa trycket, skruvade loss elementet utan nått större missöde :)

Kom väll en skvätt vatten på golvet men torkade ja snabbt upp.
Plockar fram min nyinköpta genomströmningsventil från rinkabyrör, men de var ju utvändig gänga på den och invänddig på termostaten :(
Så de sket sig..

Men ja tänkte lösa de me lite delar ja liggandes, tänkte ta 2st balofix med klämringsanslutning och antingen ta en rörstum å bocka el. ta en sån pex-slang med R15 koppling.
De borde väll inte vara några konstigheter el?

Tackar alal för hjälpen jag fått hittils i denna å dom andra trådarna :)

-/Christian
 
Hmm.. trist med gängorna. Klämringskopplingar etc på ballofixer borde fungera. Jag har gjort liknande lösningar. Däremot tror jag det blir svårt att få till en så snäv bockningsradie med koppar. Jag har byggt förbikopplingar med koppar, men då har jag haft något längre mellan rören. Slangen borde fungera. Jag har dock inte testat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.