Hej,

Håller på med vardagsrummet hemma och skulle behöva få bort elementet för att sätta gips bakom.

Hur får jag bort det utan att orsaka översvämning?


Mvh


Edit bild
 
  • Väggmonterat vitmålat element kopplat till rörinstallation i ett pågående vardagsrumsrenoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slå av cirkulationspumpen för elementen.
 
SkitOxe SkitOxe skrev:
Slå av cirkulationspumpen för elementen.
Tack. Så långt är jag med. Men där är ju fortfarande vatten i systemet (?). Det jag undrar mest över är om jag måste dränera hela systemet eller om det finns något annat sätt
 
Släpp ut trycker ur systemet
Stäng termostatventilen
Ha erforderliga proppar redo.
Skruva loss i toppen.
Släpp ned elementet så du kan stoppa i en kork av nått slag i anslutningen
Släpp i botten och lyft loss hela elementet, (med en trasa istoppad i anslutningen) troligen ganska tungt då det är fyllt med vatten.
Snabbt som satan skruva dit en propp i nedre anslutningen. Massor av trasor tillgängliga.
Men enklasts är så klart att tappa ur systemet.
Lär troligen bli gamla blött annars.
Men kan ju vara värt att pröva, kan ju fungera men oddsen är troligen låga :)
 
Dränera systemet är enda sättet.
Man kan också frysa en ispropp i rören och plugga dem. Men det kräver specialutrustning och jag tror inte det görs särskilt ofta.
 
Okej. Vi får se hur jag gör då, kanske kan man strunta i att gipsa bakom elementet och avsluta med någon list brevid? Går det utan att det ser dumt ut?

En annan grej som "dök upp" nu var när jag skruvade ner det spontade plankorna ... Stötte på något hårt så en skruv gick av. Tog fram hålsågen och fick se att jag hade prickat ett rör så klart...
Förhoppningsvis är det för el och inte vatten (kom inget vatten när jag drog ur skruven iallafall...), Vad tror expertisen?
Huset är byggt på 40-talet.

IMG-20200728-120740-202.jpg
 
Ett stålrör för vatten hade du nog inte kommit igenom med skruven. Och alla elrör var av metall på 40talet så garanterat ett elrör.
 
Och angående elementet så tar det nog inte längre tid att tappa ur systemet och gipsa bakom än att börja med lister osv. Jag skulle ha tappat ur iaf.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.