trattalask
Jag har en brunn i källartrappan som felaktigt är kopplat på avloppsnätet. Jag har fått krav från kommunen att att den skall kopplas bort.

Min tanke är att förse trappan med tak så det inte regnar ner. Men hur gör jag med brunnen? Att bila bort är väl det minsta problemet. Men vad gör man med röret i marken? Har letat efter någon plugg att köpa och stoppa i röret innan man gjuter igen hålet men inte hittat något.
 
trattalask
Nu skäms jag... Propp heter der tydligen. Men det är inte det första man får upp när man googlar Propp och avlopp. ;) http://www.rinkabyror.se/artikel/mark-propp-200/

Men är det bara att köpa en sån och plugga i och sen gjuta igen hålet?
 
Jag kan tyvärr inte svaret, men tänker att kommunen borde kunna ge råd? De lär ju ha stött på frågeställningen förut. (Och kanske kan du få leda vattnet från brunnen någon annanstans, i så fall slipper du ju att ta bort brunnen och bygga tak över trappan.)
 
trattalask
Problemet är lite att jag kan inte leda vattnet någon stans, jag måste pumpa upp det eftersom källartrappan ligger lägre än dagvattenledningarna i gatan.
 
Kan man inte få dispanns.
 
trattalask
Verkar inte som det. Jag har försökt påtala att kostnaden för ingreppet långt överskrider nyttan då min brunn i värsta fall skulle tillföra 1kbm vatten över året. Ett tak över skulle vidare minska det till nära noll då inget rinner ner i trappan heller.

Inget resonemang som biter... =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.