Jag ska bygga ett uthus på 4,4x3,2 m (grundens mått) på åtta st plintar (2 rader x 3 st + 1 st i mitten på varje gavel. Så långt allt väl, men sen var det ju det här med hur plintarna ska utföras för att inte farbror frost ska flytta på dom. Ska man vara på den säkra sidan så är det väl frostfritt djup som gäller, 1,4 m (plus / minus ev. korrigering för jordart som jag inte har riktigt koll på vad den består av). Så djupt har jag ingen lust att gräva, dessutom är det i så fall risk att jag underminerar garageplattan som endast ligger en meter bort från närmsta plinten.

Nu är det väl så att man brukar pruta lite på kravet med grundläggning till frostfritt djup när det gäller enklare mindre byggnader, men jag lyckas inte reda ut det hela då alla personer, böcker etc. ger olika besked. Jag har fått besked om 50 cm / 70 cm / 80 cm / halva frostfria djupet / ovillkorligen frostfritt djup. (Plus diverse varianter med markisolering.) Hur skulle ni ha gjort?

Att det rör sig nån cm kan jag leva med, så länge det inte ser snett ut för ögat. Dock ska det isoleras och sättas upp spånskivor o.s.v. så det är lite känsligare än ett enkelt kallförråd.

Det jag själv planerat från början är färdiggjutna 70-cm plintar (som sticker upp 10 cm ovan mark), stående på en 40x40x5 cm betongplatta och underst 5-10 cm makadam, vilket skulle ge ett grundläggningsdjup på 70-75 cm. Fast plinten leder väl ner kylan bra i backen... Å andra sidan ska ju huset isoleras och värmas upp (till +5) så utrsålningen bör ju minska av det... Ju mer jag funderar desto osäkrare blir jag.

Det ska som sagt stå strax intill garaget, garagets kantblock går ca 400 mm ner i marken. Ritningen anger min. 150 mm dräneringsskikt under och dränering min. 100 mm därunder. Det blir 65 cm, fast det kanske är en helt annan sak när det är dränerat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.