Hej,

Jag håller på att sätta igång med ett fritidshus i fjällvärden. 1,5 plan och 60-70 m2 bottenyta. Erfarenhet från trakten säger att det är öppen plintgrund som gäller, där plintarna helt enkelt ställs på backen med isolering emellan. Se bild.
Schematisk illustration av en betongplintgrund med isolering på sandbacke, för husbygge.
Men, nu till min fundering: Funkar det att ha justerbar plint, alltså en sån där med justerbar stolpsko som håller upp bärlinan? Jag har googlat massor och hittar inget (ganska lite) som motsäger det. Å andra sidan hittar jag inget stöd heller. Alla exempel på användning är till terasser och altaner...
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Den frågan har inget rakt svar. Det beror på lasten på respektive plint. För att räkna ut den behövs ritningar, plan och sektion, samt uppgift om bärlinornas dimensioner och snözon (ungefär på vilken plats huset ligger). Jag tror också att öppen plintgrund är bäst. Möjligen kan du fundera över dess höjd och behovet av att kunna krypa in under grunden.
 
Å, tackar!

Nå, om det hjälper så är det snözon 3,5. Jag tänker mig en bärlina som en ram av 2 st 220x45 (från www.traguiden.se). 6,5x9,5 m ungefär. 1,5 plan i enkelt utförande,
Konstruktionsritning som visar bärlina, bjälklag, syll och väggregel med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur gick det för dig? Vad blev det för lösning?
 
Jodå, det blev plintar stående på trädgårdsplattor (jag hoppas det är den armerade starkare sorten). Det är sandbacke, så jag struntade i isoleringen. Det har inte rört sig sen midsommar 2019.

Diagram över fundament med plintar på trädgårdsplattor, detaljerad uppbyggnad av vägg och golvisolering utanför byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Einh och 3 till
  • Laddar…
Hej,
Tack för svar!

Hur långt har du mellan plintarna 2m enligt bild? har du några plintar i mitten?
ser att du har rediga limträbalkar, jag tänkte nog köra 2x 45x220, men kanske bäst att ha en konstruktör som räknar på det. .

Så du har 120 isolering?
Funkar det bra?
Har du 220 i golvet då?
Hur mkt isolering har du i tak?
Jag ska nog gräva ner plinten lite för att vara säkrare. Har ett hus nu från 60-talet i samma område som rört sig lite, men det beror nog oxå på att man satt betonghålsten på varandra, ingen stor bas som du har med trädgårdsplatta. tänkte oxå gjuta en fot i botten av plinten för extra livrem och hängsle:)
Vi har en ganska kuperad tomt så det blir perfekt med plintar så slipper man flytta/fylla på så mkt massor.
 
  • Gilla
ULC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.