Planerar att göra en utbyggnad på ett fritidshus och funderar nu på vilken metod som är bäst ur hållfasthetssynpunkt, enklast att göra samt lägst kostnad. Valet står att gjuta plintar med betong i vanliga papprör 250 mm eller att mura upp staplar med Leccablock som står på en betongsula. Räknar med att plinthöjden från botten hamnar på ca 1,5 - 2 meter. Totala antalet plintar ca 9 st.

Med 9 plintar x 2 m = 18 meter. Betongåtgång är 49 liter per meter, vilket ger 880 liter.
Varje 25 kg säck betong ger 13 liter betong, vilket betyder 68 säckar, a´pris 40 kr ger en kostnad på 2 700 kronor.

Kam jag minska på dimensionen på rören utan att äventyra hållfastheten?

Har inte räknat på alternativet med Leccablock mer än att det förefaller enklare att bygga med.

Vad finns det för synpunkter på detta?
 
Istället för fördigblandad grovbetong kanske köpa Cement , sand och sten och blanda själv.

Jag skulle även tro att hållfastheten i betongalternativet är överlägsen, speciellt om du petar ned tre armeringsjärn i varje rör.

/ATW
 
Hjälpte en god vän att byta ut en ihopmurad lättbetong/cementhålstensplint i somras och ersatte den med en ordentligt gjuten plint så min uppfattning är klar. Utan att räkna det minsta så tror jag att 20 cm räcker för att klara knäckningsrisken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.