Hej Forumet. Ska bygga en plintgrund till ett attefallshus, underlaget är berg men det är ganska så ojämnt. Tänkte ställa alla plintar direkt på berget (gjutna med nerborrade armeringsjärn). Om all gräsmatta grävs bort så kommer det garanterat bildas rätt så stora hål i berget där vatten gissningsvis kommer kunna stå.

Räcker det att fylla upp med grus i hålen mellan plintarna som vattnet kan rinna ner i, eller behövs alla ställen där vatten kan tänkas stå dräneras? Eller ska jag låta en del av matjorden vara kvar i de djupaste delarna och fylla på med grus ovanpå bortgrävd gräsmatta? Kan nämnas att berget är väldigt ojämnt så det är många ställen där pölar i teorin kan bildas. Grunden kommer också stå på typ toppen av bergsknallen så jag kan inte tänka mig att några jättemängder vatten kommer rinna in under grunden. Vill ändå minimera risken för stående vatten!

Tacksam för svar!
 
Jag har samma problem med befintlig sommarstuga som vi skall bygga ut. Samlas idag mkt vatten under stugan men där vi skall gräva ut runt huset i första hand för att se om vi kan avleda vattnet runt istället. Hoppas du får svar snart! Eller har ni fått svar från annat håll så dela gärna med dig!
 
Även jag har samma undran... 70-tals fritidshus på höga plintar på gropig bergsknalle. Verkar inte blivit fuktskador ändå men jag undrar om jag kommer få en myggodling under huset till våren... Kan man fylla igen skrevorna med grus?
 
Jag har försökt att vidare söka information om detta och har inte hittat något klockrent svar på vad som är "rätt".

Dock så lutar det åt att jag kommer försöka göra någon slags hybridlösning. Se till att alla plintar gjuts på berg, sen bort med matjorden, fylla upp med grus i alla skrevor och även på plana delar. Kan jag göra en enkel dränering på ställen det behövs så får det nog bli det också, men några större sprängningar kommer jag inte göra. Det viktigaste är väl att det inte kan stå vatten och har man kapillärbrytande grus upp till över en tänkt vattennivå där det kan tänkas kunna stå så tänker jag att det räcker?

Kommer inte ha några problem med inrinning av vatten under grunden heller, då stugan kommer stå på toppen av ett berg. Har man andra förutsättningar kan jag tänka mig att det kan bli lite stökigare...
 
  • Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.