Tjena! Jag undersöker möjligheterna att bygga två hus på angränsande tomter i Norrtäljetrakten, med grunderna stående på kal, ganska plan klippa utan möjligheter till vattenansamling eller beständig fukt under huset. Efter efterforskningar och lite konsultation från markarbetare så verkar det som att armerade plintgrunder, fästa direkt i berget, är optimala för läget.

Husgrunderna är för identiska 1,5-planshus i trä, med en bottenyta på lite över sjuttio kvadrat. Prisbilden jag har fått ligger på 200k per hus, vilket för mig ser väldigt dyrt ut, då inget markarbete krävs.

Är det någon som vet var man skall vända sig för den här typen av arbete? Lite svårt att hitta ett företag som skyltar med något annat än gjutna plattor, tycker jag. Skulle vara glad för en referens till någon skicklig hantverkare som har vana av sådana här uppdrag. Som sagt är det i Norrtälje som fastigheten ligger.
 
Nä en plitgrund kostar normalt inte de pengarna, räkna på vad det skulle kosta att göra dem själv.
 
F fribygg skrev:
Nä en plitgrund kostar normalt inte de pengarna, räkna på vad det skulle kosta att göra dem själv.
Hade nog varit mer bekväm med att ta mig an den typen av uträkningar och arbete på egen hand om jag hade hållit på med bygg på den här skalan själv över huvud taget tidigare, eller om det var en, så att säga, mindre fundamental del av konstruktionen - någon innervägg eller något annat som inte hela byggnaden bokstavligt talat skall stå ovanpå.

Man blir ju iallafall lite nervös. Kanske obefogat? Något särskilt man behöver tänka på när man sätter en plintgrund? Vad kan gå snett?

Skulle fortfarande bli glad över tips på bra hantverkare dock, men i värsta fall får jag väl ta det själv.
 
F fribygg skrev:
Nä en plitgrund kostar normalt inte de pengarna, räkna på vad det skulle kosta att göra dem själv.
Vad skulle du tycka var ett rimligt pris, mellan tummen och pekfingret sådär, om någon annan gör jobbet? Bara så att man har en rimligare prisbild alltså
 
L leoryb skrev:
Vad skulle du tycka var ett rimligt pris, mellan tummen och pekfingret sådär, om någon annan gör jobbet? Bara så att man har en rimligare prisbild alltså
Hur många och hur långa plintar pratar vi om?
Är tomten åtkomlig med betongbil, eller måste man handblanda? Finns byggel och vatten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.