Plintgrund för tillbyggnad 4 x 12 meter.
Grävt ur 30-40cm, ner till hård ”finsand” (den är stenhård i TORRT tillstånd, ej lika stabil i vått).
Sen markduk-makadam 8-16. Problemet är att ytan blir som en bassäng. Den hårda sanden dränerar ingenting (eller väldigt dåligt) . Jag är rädd för att det hela tiden kommer ligga vatten i botten av grunden, speciellt i plinthålen. Nu vet jag inte det säkert, eftersom det inte finns nåt tak över grunden och det har regnat 6veckor i sträck. Dränering i övrigt är obefintlig. Att dränera bort det som kan tänkas rinna in i grunden är svårt, dels möter jag nuvarande hus, som är odränerat, sen är tomten generellt svår att dränera. Om vatten står i botten av denna grund, vad blir problematiken? Tjäle? (Jag är nere i tjälfritt område med plintarna) Eller fukt mot hus? 20-50cm fritt från makadamet till stomme (vattnet ligger idag ca 15-20cm under makadamen.
Eller ostabila plintar generellt?
Nån som har nåt tips?
Nån som känner igen finsanden? Tjälfarlig? Nygrävd plintgrund med makadambädd under konstruktion, proppar synliga i ytan, omgivet av lite snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenfylld grävd plinthål i lerig jord, problem med dräneringen för tillbyggnadsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En plintgrund med vattenansamling och synlig plint i våt mark med markduk och makadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild på en hand som håller en klump av stenhård finsand, som används i byggprojekts grunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenhård finsand i torrt tillstånd på en byggarbetsplats, ett potentiellt dräneringsproblem vid grundläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ymer Ymer skrev:
Kan det vara detta?
[länk]
Tack för svar.
Jag har i min ”geologiska undersökning” kommit fram till att det mkt väll är det. Hade hoppats på nåt annat svar från forumet
Verkar vara skräcken att grundlägga på den jordfraktionen. Vad gör man?
 
Jag skulle försöka dränera mot någon del av tomten som är lägre men på din text så verkar det svårt.
Övriga åtgärder jag skulle göra är att lägga 7-10cm tjock cellplast runt varje plint, två skivor så du får 1,2x1,2m av tjälskydd.
Jag skulle lägga 2-4cm av mellanlägg på varje plint så vid en eventuell tjälskjutning kan lägga dit men även ta bort mellanlägg.
Jag skulle också se till att takavvattningen leddes bort absolut minst fem meter från byggnaden men det har du nog redan planerat.
 
Om du inte har återfyllt så ett tips skulle kunna vara att återfylla runt plinten med betong längst ner i botten och resten med epscement.
 
Redigerat:
Tack för tipsen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.