Hej alla!

Vill börja med att säga att jag har byggt 2 hus på plintar tidigare, 1-planshus dvs.

Det jag undrar är om det går att bygga ett hus med 2 våningar på en plintgrund?

Mark: Sand

Huset: yttermått 13,6 x 8.8m, 2 plan

Tänkt ca 1.2 m (13,6m) mellan plintarna i 4 rader (8,8m) + extra plintar i yttervägg kortsida.

Material hus: Trästomme, halmbalar + ecofiber (i golv+tak), lera (puts), taket blir antingen plåt lr pannor...

Så varför vill jag bygga på plintar? för att det ska bli billigare och spara på miljön så mycket det går... så har ni andra tips på en bra grund som passar tar jag gärna emot dem.

Tack på förhand!
 
Jag håller på med samma funderingar själv, men är helt novis på plintgrund.
Måste du verkligen ha så många plintar? Varför extra plintar på kortsidorna?
Hur blir hela golvkonstruktionen från plint till golv?
 
hej, Haavard!

Måste du verkligen ha så många plintar?
Nja, det kanske är lite overkill, normalt är det 1.2 m mellan plintarna och 2.5 m mellan raderna (hoppas du fattar vad jag menar) men i mitt fall måste jag nog ha 4 rader annars blir det ca 4 m mellan raderna. Alltså 2 bärlinor.

Varför extra plintar på kortsidorna?
Lite samma svar här, har jag bara 3 rader blir det ca 4 m mellan plintarna i en bärande yttervägg. Har jag 4 rader blir det iaf ca 2.2 i ytterväggen, för att vara säker då så fyller jag på med 3 plintar på båda kortsidorna. Lika bra när man håller på och gjuter...

Hur blir hela golvkonstruktionen från plint till golv?
Nu blev det lite svårare ;) Men jag kan göra ett försök att förklara... Plint (med beslag) + papp + syll ( t.ex. 120x22-45) + Bjälklag + syll + väggreglar

Fattar du? Annars är det bara att fråga vidare så försöker jag förklara...
 
Redigerat:
Eftersom ingen svarar på din fråga kan väl jag få komma med en gissning baserad på logik? Jag tror att om ditt 2-planshus väger 50% mer än ditt 1-planshus måste du öka antalet plintar med de samma 50%. Då borde det enligt mig fungera. (Men som jag skrev innan kan jag inget om plintgrundar.)

Hade det stått syll: 120x45 hade jag fattat, men vad menas med 120x22-45?
 
Billigare vet jag inte om det blir.

Torpargrund skulle jag ha valt om platta på mark är uteslutet, mycket pga då blir det nog enklare att få till det med konstruktion.
 
Tack för dit svar! Jag tänker lika som du....nästan, taket väger ju lika ;) så kanske 35% mer plintar...

Jag menade 120x45 lr 120x28 :) Jag har använt 120x28

Finns flera anledningar till den syllen... men det är smidigt att använda 120x28 att skruva trossbottenskivorna i sen...

btw, vi har använt trycktvirke till nedre syll...
 
Enk Projektet: Tror du inte att plintar blir billigare än torpargrund/platta?

Sen gillar jag inte torpargrunden pga. fuktproblem... svårt att få bra ventilation och torrt.. om man inte har en eldstad i grunden....
 
Vad ska du ha för golv mtrl, och uppvärmning?

Ang fuktproblem... svårt att få bra ventilation och torrt så har det ganska mycket med mark arbetet att göra.

Ska du gjuta plintar själv? gräva själv?
 
Vad ska du ha för golv mtrl, och uppvärmning?
Det lär bli masonitbalkar 350mm med ecofiber, sen troligtvis massiva trägolv.
Uppvärmning= kamin + luftvärmepump

Ska du gjuta plintar själv? gräva själv?
nä, har ett gäng grabbar som brukar gjuta som guter plintarna isf.
Grävare blir en firma som har grävt åt oss förr. (de är proffs)
 
Ok, prova att ta in offerter på plint/torpar/platta av några olika byggfirmor så ser man åt vilket håll det lutar.
Ska du bygga Passivhus?
 
Tack, får göra det...

Nä, ett hus av halm och lera... ;)

Men till orginalfrågan;

Det jag undrar är om det går att bygga ett hus med 2 våningar på en plintgrund?
 
Redigerat:
Hej Danneå, fick lite mer förståelse för din fråga i PM tidigare när jag läste det här. Inga problem att bygga 2-våningshus på plintar, kika på dimensioneringstabellerna här:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1153

Däremot får man ju säkerställa bottenplattor under plintarna och grunden i sig så inte huset gräver sig ner i backen. Plintarna lär hålla fint, bara marken gör det....
 
hehe, så kan det vara :)

Men det här var bara en del av alla frågor jag har! Fick många bra svar av dig! Har även skickat nytt PM!

Tack!
 
Hej Danneå,
går själv i samma funderingar - att bygga mitt 2-våningshus på plint. Doch har jag tänkt mig betong som bottenbjälklag och i väggar, lite osäker på tyngden, men det borde väl funka.

Hur gick det för dig? Börjat bygga? Vad blev billigast?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.