Är väl knappast ensam om att nu sätta spaden i ett däckprojekt. Däcket kommer att bli ca 130 kvm och även täcka in poolen. Just detta blir ett problem. Jag tänker utgå från poolhöjden så trallen hamnar i våg med poolkanten.(ska sedan lägga poolsten som överlapp) Detta gör att det inte kommer att finnas utrymme för en bärlina. Jag tänker använda reglar 170 mm på plintar. Mellan plintraderna "kortlar" jag med regel 170mm på balkskor för att få skruv underlag till trallen.
Har inte hittat någon dimensionstabell som stödjer detta byggsätt utan tabellerna bygger på konstruktion med bärlina. Ingen skulle bli gladare:) än jag om någon har kunskap att besvara dessa frågor.
c/c minimi avstånd mellan plintraderna med plintar?
Dito plintavstånd mellan plintarna?
Till saken hör att jag måste borra i styv lera så ju färre plintar desto lättare jobb. Å andra sidan får inte däcket svaja. En ytterligare fråga. Jag tänker använda plintar 20x20x70cm där lera finns. Där det är avgrusat används plintar 20x20x50cm. Vad ska plintdjupet vara där jag har lera? Där det är avgrusat bedömer jag att slippa gå på frostfritt? Jag tänkte sänka plintarna i hål som har duk och paddat grus. Jag bygger i Södertälje.
 
Kan kanske hjälpa dig med delar av din fråga då vi själva har samma styva lera att jobba med. Vi gjorde uteplats på båda sidor om huset. På ena sidan schaktade vi bort 40-50 cm av leran och ersatte med bärlager som paddades och sedan la sand innan stenen. Den sidan är ok och vi har ingen tjälskjutning - inte ens vintrarna 2009 och 10 som var apkalla. Men på andra sidan schaktade vi bara 30-40 cm, och där lyfter sig marken vintertid. Som tur är dock, så sjunker det igen till sommaren utan att påverka uteplatsen särskilt mycket. Men hade det varit grundsättningen för ett trädäck, så hade ju situationen blivit annorlunda. Så när det gäller gräv-djupet så skulle jag säga: gräv minst 50 cm, men helst kanske ännu mer. Sen har ju leran en tendens att "greppa tag" om plinten också, så var noga med att lägga singel runt själva stolpen innan du återfyller med ev lera runt om. På så vis kan marken runt plinten röra sig och "glida" i singlet, utan att ta med sig plinten. När vi själva nu gjorde trädäck så grävde vi ner till 70-80 cm för plintarna, och det är säkert vad en fackman skulle rekommendera gissar jag. Men så är det ju lite skillnad när man har en grävare på plats och bara kan säga "ett tag till". Vet precis hur det är att jobba med den styva leran för hand ;-) Lycka till. Är för övrigt själv nyfiken på vad du får för svar om plintavståndet. Ska själv ge mig på ett liknande bygge snart.
 
Tack för råden. Ja det är ett elände med lera. I fjol lade jag ner fjorton plintar dock inte för trädäck. Trots en billig jordborr från jula som tog en hel del så blev det mycket transpiration och trött rygg. Vi får hoppas att det finns några som surfar in och kan det här med plintavstånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.