Hej !
Ännu en fråga om trädäck här.
Ska bygga på plinter, 3 * 6,5 meter
En bärlina fäst mot grunden.
Två på plintar. Alltså 1,5 meter CC för skruvreglar, som läggs ovanpå bärlina
Räcker det med 4 plinter pr bärlina (6,5 meter) och är det ok att sätta yttersta plinten en bit in på bärlinan? Typ 25 cm, så man får ett plintavstånd på 2 meter

Funderar på 145 till både bärlina och skruvregel. Verkar det vettigt? Om jag går upp i dimension får jag i så fall fästa skruvreglar med balkskor så allt blir i samma plan, svårare att dölja yttersta plintraden då. Eller finns det något smart trick för det? Skulle man kunna göra en ram av mindre reglar på yttersta bärlinan och sen skruva trall utanpå denna?

Viktigaste frågan är om dimension och plintavstånd, resten löser sig. Antagligen.
 
  • Gilla
JoJo54
  • Laddar…
Dina dimensionen blir bra utom bärlinan som behöver vara 195. Du kan låta skruv reglarna gå förbi 30-40 cm förbi sista bärlinan om du vill dölja den.
 
  • Gilla
jazzer
  • Laddar…
Ok. Kan man gå ner en dimension på skruvregel då? Om de ska gå ut över bärlinan blir det svårt att göra allt i en nivå med balkskor. Vill hålla nära höjden.
 
Jag använde 45x145 båda som Bärlina och reglar, däremot fäste jag inte i huset utan alla bärlinor låg på cementplattor med minst 10 mm pallkloss. C:a 1,5 m mellan stödpunkter.
Jag använde riktig trall ! 34x145 mm
 
  • Gilla
jazzer
  • Laddar…
CC mellan bärlinor max 1,5m
CC mellan plintar max 2,8m

Ger bärlina på 45*195 samt skruvregel på 45*95

Då bör du klara dig. Du kan inte ha mycket utstick utanför bärlinan med 45*95, max 20 cm.

Det räcker med 28 mm trall men 22 mm är för klent.
 
  • Gilla
jazzer
  • Laddar…
20 räcker väl till att dölja plintar. Och 22X95 är inte snyggt heller, 28x120 blir det nog.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.