Hur bestäms plintars antal och storlek för t.ex en carport eller altan?
 
http://www.traguiden.com kan nog hjälpa dig. Eller en bra byggaffär. Min optimera brukar iaf svara på dessa frågor
 
Eller ett bra forum.

Upp med lite mer info så kommer du garanterat få ett korrekt svar.
 
De är just de jag inte har, information. Det jag vill lära mig är hur man själv kan räkna ut det helt enkelt. Försöker lära mig här så man inte behöver fråga igenom och sen kan hjälpa andra. Det måste finnas någon formel att följa. Information som t.ex diametern på en plint håller X antal kilo.

Men planen är att bygga en carport för en bil som är i anslutning till huset
 
Kenny Lundbäck skrev:
De är just de jag inte har, information. Det jag vill lära mig är hur man själv kan räkna ut det helt enkelt. Försöker lära mig här så man inte behöver fråga igenom och sen kan hjälpa andra. Det måste finnas någon formel att följa. Information som t.ex diametern på en plint håller X antal kilo.

Men planen är att bygga en carport för en bil som är i anslutning till huset
Jag tror antalet plintar snarare bestäms av nedböjning av trät som ska ligga längs plintarna. Så har du ett kraftigt golvbjälklag (eller hammarband på en carport antar jag) så klarar du dig med färre plintar. Tror du får belasta plintarna väldigt mycket innan du behöver oroa dig för att de inte pallar.
 
Och rätt mycket efter skalande principer. CC 60-120 är ett exempel.

Men börja uppifrån med en dimensionerande snölast, som avgör takkonstruktionen i förhållande till täckningen.
När antalet takreglar är känt så avlastar man dom till hammarbandet som pjkw är inne på, vilket sen avgör hur grovt hammarband man vill ha (C24 virke, 195 eller 225 eller limträ tex) och i fallet med en carport så kan man antagligen tänka sig att det är minst dubbla nedböjningen mot en villa tex.
 
Hörde någonstans att 0,1N/mm² är max rekommenderade last mellan plint och mark vid lerjord (kan vara lägre vid svag lera). Har man sand/grus morän kan man räkna med det dubbla.

Om man tänker 0,1N/mm² så för att bära 1000kg behöver man A=98100mm² => vid en rund plint Ø=353mm.

Har aldrig sett räkneexempel eller guider på detta så hugg gärna tillbaks! Det här vill jag lära mig.

Själva plinten i sig (om betongen är hyffsat ok) håller många gånger mer än detta (C25=25N/mm²), problemet är alltså att den sakta trycks ner i marken.
 
Redigerat:
Nu puffar jag denna tråd lite. Bätet fullkomligen svämmar över av beräkningshjälp för dimensionering av bärlinor etc men när det kommer till själva grunden är det värre.

Ingen som har några teoretiska eller praktiska erfarenheter?
 
Har också frågat om detta men fått noll svar...
Nu har jag skalat bort jorden där attefallhuset skall stå och har blottlagt berget.
Jag ägnade några timmar åt att mäta upp ytan eftersom den var mer sluttande och ojämn än jag tänkt mig (halvmeters rutnät)...
Bergyta_gästhus.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu skall här ställas ett 3.75x6.7 m Attefallhus i två etage med 60 cm höjdskillnad för att smyga längs berget.
Tre plintrader behövs längs ytterväggarna och i mittlinjen av huset och det blir 190 mm gjutna plintar på berg.
Nu är frågan hur många plintar jag behöver?
Gavlarna plus etage-delningen är naturliga ställen, men hur många behövs däremellan?
Spännvidden är alltså 3,8 m resp 2,8 m mellan plintcentrum med dessa tre plintar i varje linje.
Bjälklaget är:
Undersyll: 120x45
Bjälkar: 170x45 två parallella hopspikade balkar
Översyll: 120x45

Olika bud från olika personer:
Endast hörnen behövs, balkarna håller. (9 totalt)
En extra plint i mitten av resp etage, dvs 1,8 resp 1,4 m vidd (15 totalt)
Två extra plintar i det större rummet, dvs 1,27 resp 1,4 m spännvidd (18 totalt)

Vad skall man tro?
Och som sagt var, hur görs beräkningarna egentligen?
 
Googla IEG tillämpningsdokument plattgrundläggning.
Där finns ett par räkneexempel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.