Vi har i sommar tänkt att få till en altan på vårt relativt nybyggda hus.

Givetvis så har vi ju fastnad för något annat en en rak och fyrkantig altan.
Efter att ha ritat upp det hela i Sketchup så dyker det upp en del funderingar hur man på bästa sätt ska omvandla idén till en fysiskt altan.

Först en överblick:
3D-modell av en anpassad altan med nedsänkt sektion, trapplösning och extra stöd för bärlinor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mot huset kommer jag borra in gängstänger och fästa dem med hjälp av kem-ankare.
Nästa rad med bärlinor kommer vara tvungen att ligga i nivå med skruvreglarna då bygghöjden är lite begränsad.

På ungefär halva altanen tänkte vi ha en nedsänkt del, ett trappsteg (170mm), Detta ger upphov till dubbla bärlinor där den övre och nedre delen möts.
3D-modell av komplex altankonstruktion med nedsänkt del, svävande hörn och planerade plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss i Sketchup av planerad altan med dimensioner, nedsänkt sektion och "svävande hörn".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har även tänkt att snedda av båda hörnen för av estetiska skäl. Detta ger upphov till 4 stycken "svävande hörn" där jag nog tänkt mig att jag måste gräva extra plintar. Någon som har en annan åsikt ?
Teknisk ritning av en altanplan med måttangivelser och markerade svävande hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vidare så kommer den yttersta bärlinan inte ha något stöd längst ut. Hur problematiskt är detta ? Klara man sig på det eller åker jag på att gräva ytterligare 2 plintar ?
Ritning av altan med markerade bärlinor, mått och svävande hörn i planvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Slutligen så tänkte jag höra vad den allmänna åsikten är om plintarnas individuella avstånd samt överhänget på 615mm. Är medveten om att jag går lite över rekommenderade 2000 mm men tycker att jag bör klara mig i och med att det blir 45x190+45x220 i bärlinan beroende på plats mot marken.
Ritning i Sketchup av en oregelbunden altan med måttangivelser och planerade plintar markerade, inkluderar en nedsänkt del och sneda hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har även planerat för att sätta 2 plintar på överhänget där trappan kommer att ansluta då det känns väldigt fel att "hänga" upp trappan i ett överhäng.


I och med att gräva plintar inte är den roligaste saken i världen så skulle ju ingen bli gladare än jag om jag har tagit i för mycket och skulle kunna minska ner det med ett antal plintar. (önskedröm troligen)
 
Stora altaner är bra skit.
Men glöm det där med avsatser i altanen, det kommer brytas armar och ben och glas och tårtor kommer tappas.
Ha en helt plan altan!
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Anledningen till de 2 nivåerna är att vi vill ha en loungemöbel på det nedre planet samt att vi måste komma ner lite för att kunna ansluta trappan på ett bra sätt.
 
Södertälje syd hade massa enstegs avsatser, de fick ta bort dessa då folk ramlade hela tiden och bröt armar och ben.
Jag är ledsen, men det är en dålig och farlig lösning.
Ta gärna fler än ett trappsteg och avgränsa dessa på något sätt.
 
Jag är för idén med olika nivåer, men då bör det vara minst 2 trappstegs nivåskillnad så man ser att det är en skillnad. Är det möjligt att få till det?

I övrigt tycker jag att du har tänkt rätt. Överhäng på 615mm är inget problem.
Förstår inte vad du menar med "svävande hörn", det ser ut som du har ritat in plintar i 45-graders vinkeln?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Älskar när man skapar lite liv och rum i altaner med olika nivåer! Men kan nog hålla med om att det skulle bli ännu bättre med ytterligare en nivå ner.... med belysningen i trallen runt nedsänkningen samt lite krukor kan man på ett snyggt sätt rama in och uppmärksamma folk att det är olika etage.

Gillar även att du valt att bryta av den längsgående trallen med tvärgående för att få hela längder. Har själv gjort samma sak fast jag har dubbla som bryter av samt dubbel fris runtom.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.