Hej
Jag har gjutit plintar med elrör/slang i, till pollare.Överst placerade jag fästena till pollarna förstås. Men jag blir inte nöjd med ytan, det var ju grovbetong jag använde. Vad kan jag göra för att jämna till ytan? Slipa går ju inte eftersom fästena sitter i vägen. Går det att lägga på ett tunt lager med finbetong, fäster det i den andra betongen? Eller finns det något annat lämpligt typ spackel för utebruk?
Bör tilläggas att plintarna är 7-8 cm "för stora" runt om, så det ser lite tråkigt ut om jag inte får ordning på det.:confused: Plint.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Täcker pollarna hela mittdelen av plintarna?
Är det många plintar?

Jag skulle nog pröva med att bara "smeka av" plint-toppen utanför pollarfästet med vinkelslipen.
Så enormt perfekt behöver det väl inte vara.
Sätt något som drar blickarna till sig upptill också så märker ingen ojämnheterna :)

Är det gjutet i papprör skall väl det bort också?
 
Så säker är jag inte med vinkelslipen så att jag vågar mig på det... Men spackel eller finbetong borde väl fungera? Papprören räknar jag med att de ska lossna/lösas upp när höstregnet tar fart:) .4 st plintar är det.
 
Reparationsbetong finns det något som heter - det är ett cementbruk som går fint att laga med. Finbetong blir för grovt att pyssla med sånt smått.
 
Locke skrev:
Reparationsbetong finns det något som heter - det är ett cementbruk som går fint att laga med. Finbetong blir för grovt att pyssla med sånt smått.
Vanlig reparationsbetong brukar ju inte vara så bra om man ska laga tunna skikt enligt min erfarenhet. Och här ser det mer ut som TS vill finspackla ytan vilket då antagligen bara blir ett par mm tjockt.

Det finns lagningsbruk som klarar tunna skikt ett är tex StoCrete som kan läggas ner till 3 mm men det är dyrare än guld för en säck.

Jag håller nog på KnockOnWoods ide att köra med vinkelslipen. Köp en diamantslipskiva på tex Jula

http://www.jula.se/diamantslipskiva-016001


Den ger snygga ytor om du är försiktig och håller stadigt i maskinen :)

Kanske Locke har något annat förslag på Rep.betong som funkar lika bra och som är billigare och som verkligen kan läggas i tunna skikt.
 
Redigerat:
Nej, inte på rak arm men det är bara att kika på exempelvis Webers webbsida. Det skall vara finkornigt. Jag tror finbetongen är 0-5 men här skulle jag köra något mycket finare. En 0-2 kanske.

Det finns betongspackel också - det har jag använt för att laga sprickor. Innehåller aluminatcement och härdar väldigt snabbt. Finns i kartong i färgaffärn. Dyrt men med det går det att få kanonfin yta. Skulle tippa på att det ligger runt 0-0.8. Blanda väldigt lite i taget.

Eller varför inte bara köra med cement och vatten - det kommer att gå fint!
 
Tack för alla läsvärda svar! Jag har hittat Beckers betongspackel, åker nog iväg och köper detta:).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.