K
Ska gräva ner plintar till plank och pergola.

Pergolan kommer bli ca tre meter hög med cc 150 cm mellan stolparna ca 6 meter lång.

Planket ska vara fristående och ca 4 meter långt och 180 cm högt.

Allt i relativt vindutsatt läge. Räcker 70 cm plintar från byggmax eller ska jag köpa något annat? Eller i värsta fall gjuta själv?
 
L
Till pergola måste det räcka med 70cm färdiga plintar. Till planket rekommenderar jag företrädesvis egengjutna som är extra breda i basen för att kunna ta upp vindlaster på ett bra sätt.
 
L Lenza skrev:
Till pergola måste det räcka med 70cm färdiga plintar. Till planket rekommenderar jag företrädesvis egengjutna som är extra breda i basen för att kunna ta upp vindlaster på ett bra sätt.
Hur får du till en extra bred bas när du gjuter själv? Spettar man ut basen efter jordborr?
 
L
Det går att göra på flera sätt. Det snabbaste är väl att gräva en rejäl grop och placera pinten (samt väga av den) sedan gjuta runt den i en form, 20-30 liter betong. Med denna metod ska plinten vara färdiggjuten sedan tidigare.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag har precis byggt ett litet plank med färdiga 70-plintar. Hade möjlighet att fästa ena sidan i husväggen, men utan det tyckte jag det var alldeles för vingligt. Grannen gjorde missen att använda justerbara stolpskor, det var en mycket dålig idé, så varning för det.
 
  • Gilla
Löt57
  • Laddar…
L
Ja vingligt är ordet, det ser man allt för ofta. Det finns i princip 2 alternativ om det ska vara stadigt markfäste över lite längre period. Antingen bultgrupp av ingjuten gängstång (rostfritt stål) eller en längre järnprofil (rostskyddad). Rör kan vara riskfyllt då de kan frostsprängas på längre horisont pga av nederbörd som stannar i röret. Givetvis går det om svetsar ihop toppen på röret. Stolphattar brukar alltid börja läcka.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag har precis byggt ett litet plank med färdiga 70-plintar. Hade möjlighet att fästa ena sidan i husväggen, men utan det tyckte jag det var alldeles för vingligt. Grannen gjorde missen att använda justerbara stolpskor, det var en mycket dålig idé, så varning för det.
Tack Janne och Lenza,
Så vad ska man använda för fästen mellan betong och stolpe? Själv hade jag gärna gjutit ner tryckimpade direkt i hålet men det fick nej vid middagsbordet.
Planket jag ska bygga är typ 10-12 meter långt och 1,8 meter högt. Kommer finns viss genomsläpplighet. Lerjord och platt. Riktig j-la lerjord.
Jag har varit inne lite på skruvpålar också. Paalupiste säljer såna som man kan dra ner själv, typ 120 cm. Nån som har erfarenhet av sånt eller kan säga skarpt emot vore jag nyfiken att höra mer.
 
L Lenza skrev:
Ja vingligt är ordet, det ser man allt för ofta. Det finns i princip 2 alternativ om det ska vara stadigt markfäste över lite längre period. Antingen bultgrupp av ingjuten gängstång (rostfritt stål) eller en längre järnprofil (rostskyddad). Rör kan vara riskfyllt då de kan frostsprängas på längre horisont pga av nederbörd som stannar i röret. Givetvis går det om svetsar ihop toppen på röret. Stolphattar brukar alltid börja läcka.
Va snabb du är.
Ok. Googlade bultgrupp och tror jag förstår vad du menar. Men gjuter in gängstål och fäster nån sorts platta. Men vad finns det för fästen i nästa steg om man ska sätta 95 stolpe i trä?
 
L Lenza skrev:
Ja vingligt är ordet, det ser man allt för ofta. Det finns i princip 2 alternativ om det ska vara stadigt markfäste över lite längre period. Antingen bultgrupp av ingjuten gängstång (rostfritt stål) eller en längre järnprofil (rostskyddad). Rör kan vara riskfyllt då de kan frostsprängas på längre horisont pga av nederbörd som stannar i röret. Givetvis går det om svetsar ihop toppen på röret. Stolphattar brukar alltid börja läcka.
L Lenza skrev:
Ja vingligt är ordet, det ser man allt för ofta. Det finns i princip 2 alternativ om det ska vara stadigt markfäste över lite längre period. Antingen bultgrupp av ingjuten gängstång (rostfritt stål) eller en längre järnprofil (rostskyddad). Rör kan vara riskfyllt då de kan frostsprängas på längre horisont pga av nederbörd som stannar i röret. Givetvis går det om svetsar ihop toppen på röret. Stolphattar brukar alltid börja läcka.
Nåt sånt här? Kostar ju nästan 500 spänn.
 
  • Galvaniserad stolpfot med justerbar höjd och plattform samt fästplåtar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Nej den är för klen, du kan aldrig gå över till något justerbart med en enda skruv. Det kan vara så att det är naturligare med bultgrupp om man har hela stolpen av metall. Broräcken görs oftast så idag. I ditt fall skulle jag satsa på en längre järnprofil då det antagligen blir billigare. T.ex. T eller L vinklad stång. Sedan fästa med varmgalvade vagnsbultar mot stolpen.
 
  • Gilla
Löt57
  • Laddar…
Tack
Hittar inget som passar på T- eller Lvinklat.
Men om man tar tre såna här, eller fyra, borde inte det göra susen?
 
  • Förzinkad plattjärnsförbindare med flera förborrade hål, isolerad på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
den är 5 mm tjock och 300 mm lång.
 
L
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Ahh, riktiga grejer!
Låt oss anta att jag kan hitta motsvarande söder om Stockholm...
Är det här tillräckligt för plank:Varmgalvad Plattstång 70x10mm S235JR L-6m
Och när jag kapar den och borrar i den- måste jag efterbehandla på nåt sätt?
Jag gick vidare på plattstålsspåret för jag förstår ärligt talat inte hur jag ska fästa bultar i L eller T.
 
Två vanliga 8 mm plintjärn, dryga halvmetern långa och genomgående stång, bör duga gott och väl. Finns ingen poäng att de ska vara längre än så då djupare förtagning i betongen är irrelevant. Behövs djupare så är själva betongen problemet och då har du ändå andra problem än övergång betong -> regel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.