Hej
Skulle vara tacksam för klargörande av någon som verkligen vet.
Jag planerar för ett rejält (mellan 2,0-2,5 m högt bullerplank och rejäla 90 cm plint (112 kg/st) med extra tjocka plattjärn 6mm med 12,5 cm mellanrum i plinten. Stolpar i trä (NTR/A) 125x125 mm. Vill helst inte gjuta ner stolparna pga svårare att byta ut.

Fråga:
Vilken riktning ska plint(platt-)järnen ha för att ge bäst stabilitet i bullerplanket?

Alt. a) eller b) (v.g. se bild)
Schematiska illustrationer av två alternativ för montering av plattjärn på betongplintar, märkta a) och b), för bullerplanksstolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommentarer:
För alt. a): riskerar man ev att plattjärnen böjer sig med stolpen om vinden ligger på? Det är ju "platta" sidan (6 mm tjock) av järnet som tar upp kraft. (samt plintplaceringen blir svårare, kräver något noggrannare placering)

För alt. b): Plattjärnen riskerar inte att böja sig (har ju långsidan i kraftriktningen, dvs flera cm), men ger möjligen inte stolpen någon "direkt stötta" utan man förlitar sig på bultarna/själva infästningen & stolpen ska hålla...

Erfarenheter eller ngt proffs som verkligen vet? Vilket ger bäst stabilitet med vindlast i åtanke. Jag har sett båda a) och b) alternativen i forum och på exempelritningar...

Andra synpunkter på materialval?
 
Alternativ A. Plattjärnen böjer sig inte om du bultar ihop dom med stolpen emellan. Då behöver dom bara ta upp drag/tryck.

I B-fallet kommer stolparna att vrida sig i infästningen och staketet börjar luta.
 
Hörde från en snickare att alternativ A är korrekt. Någon annan har sagt att det inte spelar någon roll.
Har dock sett plank som fått slagsida med alt. A.
Tveksam om det har gjorts exakta mätningar på hållfastheten. Plankkonstruktionerna kan se ut på så många sätt, men ett bullerskydd på 2,5 m och där vindgenomsläppligheten är låg kräver i alla fall rejäla grejor.
 
Tack för input. Det besynnerliga är just att på nästan varenda ritning (även "proffsritningar") som finns (om man t.ex googlar) så sitter plintjärnen som exempel b)
T.ex.
https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/staket-och-plank/
Illustration av en trästaketsektion monterad på en plintjärn enligt exempel b).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det ingen typ "drag/hållfasthetstest" som gjorts på detta?
 
useless useless skrev:
Alternativ A. Plattjärnen böjer sig inte om du bultar ihop dom med stolpen emellan. Då behöver dom bara ta upp drag/tryck.
Håller med, men jag undrar dock om inte risken finns att stolparna/planket "svajar" mer i allmänhet om plintarna sätts så. Det blir väl rimligen "stummare" i den riktningen om plintarna bultas fast enl b). (och om inte träet i stolpen/bulten ger efter...).
 
  • Gilla
Benny
  • Laddar…
P Peace_105 skrev:
Tack för input. Det besynnerliga är just att på nästan varenda ritning (även "proffsritningar") som finns (om man t.ex googlar) så sitter plintjärnen som exempel b)
T.ex.
[länk]
[bild]
Finns det ingen typ "drag/hållfasthetstest" som gjorts på detta?
På den bilden är det längre mellan fästpunkterna än på din första bild. Det har en avgörande betydelse.
 
useless useless skrev:
På den bilden är det längre mellan fästpunkterna än på din första bild. Det har en avgörande betydelse.
Håller med, men OBS båda bilderna är schematiska... inga ritningar direkt,. Ska kolla upp med tillverkaren om måtten på järnen och hål placering etc...
 
P Peace_105 skrev:
Håller med, men OBS båda bilderna är schematiska... inga ritningar direkt,. Ska kolla upp med tillverkaren om måtten på järnen och hål placering etc...
Återkoppla gärna här :D
 
nimhed nimhed skrev:
Återkoppla gärna här :D
Här är dimension för plintarna och dimension för extra kraftiga plattjärn (ritade skalenligt denna gång):

Skalenlig illustration av 90 cm betongplintar med måttangivelser och monterade extra kraftiga plattjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Just nu lutar jag åt alternativ b) placering (se inlägg ovan) pga det borde ev bli ngt "stummare" plank med den orienteringen på järnen, men avaktar ev ytterligare svar från andra kunniga för jag är långt ifrån säker...
 
  • Gilla
Josef ath och 1 till
  • Laddar…
harry73
Fördelen med alt b är att man kan lossa en bult och använda den andra som gångjärn.
Då blir det enklare att fälla ner planket och måla den på baksidan (om man tex inte har tillgång till baksidan.

Annars tror jag att det kan vara bra att använda så många plintar att den står stadigt oavsett vilket alternativ man väljer
 
S
Blir nog svårt att vika ett helt staket , det bör vara järn på tvären av påfrestningen , då är dom starkast
och i längdriktingen kommer det ingen vart då det stöttas upp med hela byggnationen
 
  • Illustration av ett trästaket fäst vid en järnfäste i marken, med fokus på styrkan och montagestrukturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Vill man att den kan fällas ned, då bygger man såklart så att man kan göra det.
 
S skutten11 skrev:
det bör vara järn på tvären av påfrestningen , då är dom starkast
Det är vad jag har resonerat mig fram till också(y)...
(ps jag har inget behov av att fälla det även om det nu är möjligt)
 
  • Gilla
R1chard och 1 till
  • Laddar…
Om man är tveksam och har svårt att bestämma sig är kanske en bra kompromiss att sätta varannan plint enligt a) och varannan enligt b) :)
 
Lite återkoppling…Tänkte dela bilder det hela blev dock klart ca 2 år sedan.. bättre sent än aldrig. Bra blev det ialla fall! 66 meter dubbelsidigt bullerplank. Reducerar m 11dB ekvivalent

Plattjärnen vända enl B.

Utsida plank: 5 cm tjocka Trellulit plattor (målade gröna)
Insida plank: 120x28 lockpanel tryckt trä. Fibercement skivor båda sidor ända ner i mark + isolerat m Stenull (byggt helt tätt) (syns ej på dessa bilder.) Murplåt på toppen. Tjockleken på bullerskärmen är sum ca 25 cm.

Ett dubbelsidigt bullerplank längs en stenlagd uteplats omgiven av grönska och blommande träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grönmålad, 5 cm tjock Trellulit-plank för bullerplank, 66 meter långt, reducerar 11dB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stolpar för bullerplank monterade på betongfötter längs en tom trädgårdstomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kunskapssökande husägare och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.