Grundbygget har dragit igång och igår när jag kikade plintarna
entrepenören har gjort upptäckte jag att pliintarna går att "rucka" på
dem är alla på berg och han har borrat fyra hål där han stuckit ner
armeringsjärn...
Men jag trodde att dom skulle vara fast och inte lösa, visserligen
så kommer väl husets tyngd att göra att dom inte rör sig men
nojig som man är så måste man ju fråga! är detta riktigt?
 
här en bild på hur det såg ut innan formarna på plintarna togs bort
 
  • grundenmini_4491958.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag gjöt plintar till mitt hus blev det liknande. Av 15 som satts fast i berget (min 30 cm djupt hål i berget där dubben cementeras fast) var det en som faktiskt gick att rucka på. De andra satt stenhårt och stadigt. Så det kan ju bli fel ibland. Jag tog bort den och gjorde om med bättre resultat. Jag tycker det låter som din byggare slarvat med betongblandningen, eller att formarna inte stått riktigt stilla när det bränt. Jag är iofs inget byggproffs men det låter väldigt vanskligt att gå vidare med lösa plintar.
 
kan ju iofs tillägga att det krävs en del kraft för att få dem att röra på sig...
Men man är ju ändå lite orolig...
 
ingen annan som har någon åsikt om detta, verkar det vara helt åt helsike eller?
 
Skulle inte godkänt detta om jag hade varit kund eller kontrollant.
 
Är tanken alltså att dem ska vara ett med berget, dvs orubbliga?
 
Så brukar jag begära
 
Ok, jag frågade han som gör grunden och han sa att det inte finns en chans att dom tippar eller glider när
huset kommit på plats... armeringsjärnen han borrat ner är främst till för att förhindra att plintarna förskjuts
i sidled...?
 
Jo då, han har rätt i detta.

Jag har kanske för höga krav?
 
Jag har ingen aning om vad som gäller, tror ju iofs att byggaren kan ha rätt men det skulle ändå
kännas säkrare om dem var orubbliga...
 
Ett problem som jag spontant kommer att tänka på kan väl vara om järnen som är nerstuckna i berget utsätts för tillrinnande vatten så kommer de väl rosta och med tiden försvagas. Är väl av den anledningen som armeringen skall vara en bit in i betongen?
 
Armeringen ska vara en bit in för att ett rostande järn blir större än ett orostigt vilket kan spränga plinten. Jag skulle också ta kontakt med någon mer kunnig inom området innan jag godkände det hela
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.