Hej på er.

Håller på att planera mitt attefalls hus på landet.

Som rubriken lyder så kommer jag gjuta plintar på berg då tomten är väldigt bergig och ojämn.
Nu till min fråga. Där plintarna skall gjutas är det allt annat än jämt. Så tänker att det kan bli klurigt att få till plint rören bra. Skall jag försöka figur såga plint rören efter berget, eller skall jag gjuta plattor typ 300*300mm under varje plint, låter de brinna klart, så jag kan ställa rören rakt på? Jag tänker i så fall att jag borrar armering ner i berget som går genom plattan och upp i röret. Eller finns det något annat bra sätt att lösa detta på?

En sista fråga, vad är max spännvidd på bjälklagsreglarna? Tänker mej ett bjälklag med 45*220 på en sträcka på 6,5m räcker det med 3st plintar då?

Tacksam för alla tips.

/Freddie
 
Borra ner armering, lägg en skopa betong runt. Ställ dit gjutrör och väg in.
 
  • Gilla
erikjakan och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
F Freddie Dahlberg skrev:
En sista fråga, vad är max spännvidd på bjälklagsreglarna? Tänker mej ett bjälklag med 45*220 på en sträcka på 6,5m räcker det med 3st plintar då?
/Freddie
Tycker det låter lite långt med bara en plint i mitten på 6,5m, eller menar du 3st plintar + hörnen = 5st totalt ?
 
Här är en plintritning på från Vibostugans attefallsbyggsats. Kommer inte ihåg dimensionen på deras bjälklag, men det inte 220. Gjorde den i somras. Har du en byggsats så brukar tillverkaren skicka med en, men du kanske kör lösvirke?
Plintritning för attefallsbyggsats med måttangivelser och markeringar för plintar samt notis om 100 mm lägre plintarader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Freddie Dahlberg
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Borra ner armering, lägg en skopa betong runt. Ställ dit gjutrör och väg in.
Okej, så lägga en skopa direkt på berget väga in röret låta det brinna fast och sedan gjuta röret dagen efter?
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Tycker det låter lite långt med bara en plint i mitten på 6,5m, eller menar du 3st plintar + hörnen = 5st totalt ?
Nej 1st på mitten. Plus hörnen.
Bygger lösvirke så har ingen direkt ritning. Och hittar inget vettigt på nätet heller.
 
I InsidersUnited skrev:
Här är en plintritning på från Vibostugans attefallsbyggsats. Kommer inte ihåg dimensionen på deras bjälklag, men det inte 220. Gjorde den i somras. Har du en byggsats så brukar tillverkaren skicka med en, men du kanske kör lösvirke?
[bild]
Ja precis. Jag bygger i lösvirke, så har ingen plint ritning att gå efter heller.
 
F Freddie Dahlberg skrev:
Okej, så lägga en skopa direkt på berget väga in röret låta det brinna fast och sedan gjuta röret dagen efter?
skopa på berget, väg in, gjut i röret på en gång och sätt i stolpsko / järn.
Blandar man betongen rätt, dvs inte för m5cket vatten i är den såpass trögflytande att det går
 
M Mats skrev:
skopa på berget, väg in, gjut i röret på en gång och sätt i stolpsko / järn.
Blandar man betongen rätt, dvs inte för m5cket vatten i är den såpass trögflytande att det går
Känns vingligt att gjuta hela röret på samma gång. Har ju ingen lust att bygga massa strävor för att rören skall stå kvar :)
 
F Freddie Dahlberg skrev:
Känns vingligt att gjuta hela röret på samma gång. Har ju ingen lust att bygga massa strävor för att rören skall stå kvar :)
För liten skopa betong :)
Känns det bättre för dig så visst går det att dela på två gjutningar - jag är lat och vill inte rengöra grejorna flera gånger ;)
 
M Mats skrev:
För liten skopa betong :)
Känns det bättre för dig så visst går det att dela på två gjutningar - jag är lat och vill inte rengöra grejorna flera gånger ;)
Ja men då så. Då är det gjutning som står på schemat i helgen om nu snön inte sätter stopp för mina planer ✔️
 
F Freddie Dahlberg skrev:
Ja men då så. Då är det gjutning som står på schemat i helgen om nu snön inte sätter stopp för mina planer ✔️
Se till att armeringen är lång nog så att den går upp en bit i plintröret. Tanken är att även gjutning två ska få grepp om armeringen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.