Dränerade källaren till huset förra våren och håller nu på att bygga trädäck ca 25 kvm. Altanen blir ca 3,5 meter djup ut från huset. Har grävt det två yttersta raderna med 70cm plintar och har nu kommit till innersta raden vid huset men blir lite orolig för belastningen som kommer ner på dräneringsrören. Det sista jag vill är att spräcka rören.

Så hur högt ovanför en dräneringsledning vågar man ha botten på en 70 plint? Hittar ingenstans vilken belastning ett dräneringsrör klarar ovanifrån.

Alternativet hade varit att fästa en bärlina i grunden av betonghålsten. Hade det varit bättre?
 
Redigerat:
Jag hittade dräneringsrör när jag grävde hål för plintar närmast min fasad. Jag ville inte fästa något i fasaden (puts utanpå 10cm isolering) så jag lät helt enkelt den innersta raden med stolpar stödja på stenplattor som ligger på marken. Jag satte även dit några justerbara terassfötter i plast för att få några extra stödpunkter. Det skulle ju också kunna vara ett alternativ.
 
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
Det behövs inte mycket mellan rör och plint för att vara safe. Du skriver att du har källare och 70cm plint, då bör du ha rejält med mark ner till rören så det ska inte vara några problem.
 
B bossespecial skrev:
Det behövs inte mycket mellan rör och plint för att vara safe. Du skriver att du har källare och 70cm plint, då bör du ha rejält med mark ner till rören så det ska inte vara några problem.
Gissningsvis skulle det bli ca 80-90 cm under underkant plint till dräneringsrör. Räcker det? Orolig när jag lagt massa pengar på dränering.
 
Redigerat:
Som tidigare skrivits så är nog inte trycket på röret något problem.
Men, dränerade du förra året så kommer marken fortsätta ”sätta sig” och sjunka ihop under kommande år. Så oavsett om du väljer plint eller plattor så tänk på möjligheten att justera med tiden. (Ex. Med skruvplint.) svårt om du är nära mark dock...
 
Är det smartare att fästa i grundmuren av betonghålsten i detta fall? Kommer även komma ett skärmtak över större delen av däcket.

(Har redan köpt plint, hade jag inte gjort det hade jag nog kanske köpt 50 plint för raden närmast huset).
 
Har du bra mark förövrigt under altanen så tycker jag du kan fästa den i väggen. Sen är det bra om du utför infästningen så att bärreglarna kan rotera något om altanen i övrigt skulle sjunka lite, annars börjar altanen dra i husväggen. Eftersom du ska ha tak kanske det inte är så viktigt, men sätt gärna en liten distans mellan regel o vägg så att skit enkelt kan tas bort samt att regeln inte kommer suga ev vatten konstant.
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Hur menar du att man kan utföra infästningen så att bärreglarna kan rotera något om altanen i övrigt skulle sjunka lite?

Något förslag på typ av distans?

B bossespecial skrev:
Har du bra mark förövrigt under altanen så tycker jag du kan fästa den i väggen. Sen är det bra om du utför infästningen så att bärreglarna kan rotera något om altanen i övrigt skulle sjunka lite, annars börjar altanen dra i husväggen. Eftersom du ska ha tak kanske det inte är så viktigt, men sätt gärna en liten distans mellan regel o vägg så att skit enkelt kan tas bort samt att regeln inte kommer suga ev vatten konstant.
 
Uppföljning. Slutade med att jag fäste inre bärlina i betonghålstensgrunden med essve fasadplugg. La ca 5 bitar med grundpapp som distans mot grund vid infästningspunkterna så att bärlinan inte ligger blöt mot grunden hela tiden utan kan torka ut.

Var lite orolig att skruvarna inte skulle bita fast ordentligt i hålstenen, men det kändes stabilt. Valde fasadplugg i 160 mm som borrades igenom bärlinan och sen fortsatte in ca 11 cm in i grunden.
 
  • Gilla
almighty
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.