Har under sommaren byggt ett trädäck runt poolen ca 140 kvm. Den största ytan runt poolen består av dränerande material, dit lagt när poolen byggdes. Detsamma gäller ytorna som gränsar mot vårt nybyggda hus. På dessa ytor ligger bärlinorna på plattor och regnvatten försvinner direkt. Däremot har jag ytor med ren lera. Där har jag grävt ner 50 cm plintar på ca 80 cm djup med duk och packat grus i botten och plintarna sticker endast upp ett par cm över marken. Nu under hösten har det regnat nåt så infernaliskt här på östkusten och jag märker att vattnet ligger kvar kring plinten. Knappast någon avrinning sker. Det här antar jag blir ett problem till vintern då kylan kommer. Nu undrar jag om det finns något jag kan göra för att undvika tjälskjutning av plintarna. Har en idé om att lägga frigolitskivor runt plinten för att förhindra att tjälen går ner men är osäker på om det fungerar. Tar gärna emot tips. Eller är den enkla sanningen att gräva en meter ner, lägga i grus med dränslang och leda bort till en grävd stenkista. Huga vilket jobb det skulle bli:(....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.