Frågor om plintgrunder finns det väl gott om men alla marker har ju sina förutsättningar. Jag tänkte ev göra en plintgrund till inglasat uterum 4 x 4 meter. Jag har sökt men får inte riktigt klarhet i hur djupt jag behöver placera mina plintar. En del säger att man under alla omständigheter måste till tjälfritt, andra att det gäller endast lerig mark, andra pratar om markisolering, en del menar att sandig/stenig mark är extra tjälskottskänslig medan andra menar att sådan mark är extra stabil och därför behöver man inte komma så djupt. Hur ska man hitta sanningen bland allt detta?

Förutsättningarna: Närke (Kilsbergen, så lite kallare), sandig/stenig mark.

gräv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Jag har tyvärr inget svar, men en fråga:

Ska du verkligen låta den där herrn på bilden utföra något jobb hos dig? Jag ställer mig smått tveksam till hans arbetsmoral...

:D
 
Det blir iaf roligt när han gör fel. Dooh!
 
Dåligt med respons...

Om jag omfraserar då. Är det en dålig idé att jobba med färdiga plintar (70 cm) när det ska stå ett inglasat uterum ovanpå?
 
Jag byggde en inglasad altan på på 4x10m där 4x4 är inglasad med början för tre år sedan.
Jag byggde altanen år ett och lät den få sätta sig till året där på.
År två byggde jag inglasningen.

Och efter två vintrar var av en med inglasning så har altanen satt sig ca 2-3mm och det var första året.
Och vad jag ser idag så har den inte rört sig något mätbart i vintern.

Hur gjorde jag??

Förutsättning:
3mil norr om Ö-vik vid kusten.
Har ganska bra mark stenig och sandig.

Jag grävde ca 1m under markytan 80x80cm
Fyllde på med 15-20cm bärlager 0-40. Stampade ihop det med hembyggd stamp.
lade en rosa isolerskiva i botten 60x60cm, och lade en markplatta på den.
Sedan använde jag aluminiumrör 18cm dia som gjutform.
Ställde den på stenplattan lodade upp röret och fyllde sand och grus runt röret.
Jag köpte justerbara stolpskor(Jula).
Stoppade ner 4st armeringsjärn i varje rör och göt sedan med färdigblandad betong.

Jag har 3st stolpar längst ut på inglasningen och en plint under varje.

Och jag använde Homers törstsläckare som hjälp.. :)
 
Det finns 2 sätt att få plintar frostsäkra precis som du skriver. Gräva till frostfritt djup eller isolera runt plinten.
Det funkar bra med 700mm plintar men då måste du isolera för att vara säker. Tänk på att även ha isolering under plinten samt 1200mm runt om.
 
Mikael_L
cederbusch skrev:
...men får inte riktigt klarhet i hur djupt jag behöver placera mina plintar. En del säger att man under alla omständigheter måste till tjälfritt, andra att det gäller endast lerig mark, andra pratar om markisolering, en del menar att sandig/stenig mark är extra tjälskottskänslig medan andra menar att sådan mark är extra stabil och därför behöver man inte komma så djupt.
Ja precis.
Det är helt korrekt uppfattat. :p
 
Matti_75 skrev:
Det finns 2 sätt att få plintar frostsäkra precis som du skriver. Gräva till frostfritt djup eller isolera runt plinten.
Det funkar bra med 700mm plintar men då måste du isolera för att vara säker. Tänk på att även ha isolering under plinten samt 1200mm runt om.
Kan du utveckla lite för en som behöver exakta instruktioner? :)

Typ som gizmo skriver ovan? 5 cm isolering under plinten? Räcker det med 5 cm runt om plinten också, ngn dm under marknivå?

Om du fick välja, hur hade du gjort med mina förutsättningar?
 
Redigerat:
  • Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
Kanske är relevant att tillägga att jag tänkt använda kanalplast i taket.
 
gizmo007 skrev:
Jag byggde en inglasad altan på på 4x10m där 4x4 är inglasad med början för tre år sedan.
Jag byggde altanen år ett och lät den få sätta sig till året där på.
År två byggde jag inglasningen.

Och efter två vintrar var av en med inglasning så har altanen satt sig ca 2-3mm och det var första året.
Och vad jag ser idag så har den inte rört sig något mätbart i vintern.

Hur gjorde jag??

Förutsättning:
3mil norr om Ö-vik vid kusten.
Har ganska bra mark stenig och sandig.

Jag grävde ca 1m under markytan 80x80cm
Fyllde på med 15-20cm bärlager 0-40. Stampade ihop det med hembyggd stamp.
lade en rosa isolerskiva i botten 60x60cm, och lade en markplatta på den.
Sedan använde jag aluminiumrör 18cm dia som gjutform.
Ställde den på stenplattan lodade upp röret och fyllde sand och grus runt röret.
Jag köpte justerbara stolpskor(Jula).
Stoppade ner 4st armeringsjärn i varje rör och göt sedan med färdigblandad betong.

Jag har 3st stolpar längst ut på inglasningen och en plint under varje.

Och jag använde Homers törstsläckare som hjälp.. :)
Tack för den detaljerade redogörelsen! Låter som ett rejält grävjobb, men det är kanske det jag får ta helt enkelt.

Vad tror du om bärlager, isolerskiva och gjuta en kaka på det som jag ställer papprör på?
 
cederbusch skrev:
Kan du utveckla lite för en som behöver exakta instruktioner? :)

Typ som gizmo skriver ovan? 5 cm isolering under plinten? Räcker det med 5 cm runt om plinten också, ngn dm under marknivå?

Om du fick välja, hur hade du gjort med mina förutsättningar?
Det räcker med 50mm isolering under plinten samt runt plinten en bit under marknivån. Jag har byggt på detta sätt utan problem.
 
Jag gjorde som Matti_75

Ja la en under trädgårdsplattan och sedan hade jag div. spill 5cm och 7cm som jag placerade 1-2dm under marknivå.

Jag använde trädgårdsplattor för att jag fick dom från en skrotad uteplats.
Samt att det blir minder spill än å gjuta en platta.
Sedan så är dom ändå inte så fruktansvärt dyr.15 kr/st på byggmax..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.