Vi är i förd med att bygga ett uteplats på 3,5x6 meter och funderar lite hur jag ska göra med plintarna. Förmodligen kommer ena halvan att bli inglasad. I första läget tänkte vi bygga på direkt på trädgårdsplattor lagda på en sandbädd. Men samtidigt har vi bara mellan 10 och 40 cm ner till berg och det vore ju väldigt stabilt med plintar mot berget. Däcket kommer att ligga i marknivå så det blir inga höga plintar.

Kan det vara en idé att borra ner till berget med en jordborr och och sedan ljuta i rör ner mot berget? Eller är det overkill? Med så lite jord över berget rör det väl sig inte så mycket? Vad tycker ni som har lite erfarenhet. Vore det inte för kommande inglasning hade det väl inte spelat någon roll.

/Mats
 
Är det så nära till berget så hade jag inte tvekat på att gräva dit.

Är det jord emellan så är 40 cm tillräckligt för att få rejäl tjällyftning. Är det dränerande grus så blir det en annan sak.
 
  • Gilla
basseman
  • Laddar…
Jag grävde en testgrop och de är först ett lager jord och sedan något brunt sandliknande material innan berget. Det är gott om både mindre och störrr stenar innan beget. Det är dock inte särskilt svårt att gräva så jag gör nog det. Räcker det att ljuta i 150 rör? Brukar man låta röret sitta kvar efter ljutningen.

Kan nämna att farstukvisten vilar på en betongplatta och den rör sig en del på vintern.

/Mats
 
150 rör räcker absolut, borra ner en armering i berget om du har möjlighet.
 
Jag har grävt ner till berget på den yttre plintraden, tre plintar, och borrat ner två 10 mm armeringsjärn i varje. Invid husväggen var det lite svårare då det var ganska djupt ner till berget där. Men det ligger däremot sten i varierande storlek ovanpå berget med blandat jord och sand runt stenarna Vet inte om det var rätt eller fel men jag grävde ner en bit och sedan borstade jag bort så mycket sand och jord som möjligt från stenarna stack ner ett armeringsjärn och göt en rejäl slatt på stenarna och ställde sedan röret på det. och fyllde på med sand runt röret. Det känns som dom står rätt stadigt.

Nu är fundering huruvida jag behöver en rad även i mitten. S.p.v. för golvreglarna är lite över det träguiden rekommenderar. 3.15 på 45x170 reglar infällda i mellan bärlinorna. Tyvärr blir det för högt om jag lägger golvreglarna ovan på bärlinorna vilket väl annars är en bättre lösning. En kompis som jobbat till och från som snickare föreslog att jag skulle kortla mellan golvreglarna och möjligen sätta ett stöd mitt på däcket.

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.