Hej,

Jag planerar bygga ett mindre trädäck/altan till en groventré och grubblar hur jag löser förankringen i mark på bästa sätt.

Förutsättningar:
Södra Norrlands kustland.
Mått ca 1,8x1,0 m.
Höjd ca 40 cm.
Den kommer vara helt fristående på huset, dvs ingen bärlina mot hus utan istället 4 stolpar, en i varje hörn. Ingen tung belastning, max 2-3 personer som går in genom dörren samtidigt.

2 av hålen (med diagonalen mellan) går att gräva utan problem till ca 60 cm för altanplintar med makadam i botten. Dock ligger inkommande el samt ett rör för bergvärmen precis i de två andra hålen på ca 20-30 cm djup och pga förutsättningarna för fasad kommer inte hålen kunna gå att flytta på.

Då altanen är relativt liten och lätt vill jag ändå på något sätt förankra den så att den inte riskerar att flyttas i sidled med tiden. Kan det då vara rimligt att sätta plintar i de djupare hålen för att motverka detta och de andra två hålen helt enkelt sätta stolpen direkt mot stenplatta med syllpapp mellan? Eller räcker det att bara placera trädäcket på stenplattor på mark?

Tacksam för input!
 
De hål som går att sätta plintar i, är de mot huset eller var?
Gärna lite bilder!
 
ricebridge ricebridge skrev:
De hål som går att sätta plintar i, är de mot huset eller var?
Gärna lite bilder!
ena är längs huset, andra snett utåt mot yttre bärlina. Se bild, grön ring = djup, går att sätta plint. Röd ring = grund, går ej att sätta plint.
Träpallar framför dörr, fyra markerade hål runt husgrund. Soligt. Utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och det är helt omöjligt att sätta de ”gröna” plintarna någon annanstans?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Och det är helt omöjligt att sätta de ”gröna” plintarna någon annanstans?
I praktiken nej pga att direkt till vänster i bild är kopplingsbrunn för bergvärme och till höger en vattenutkastare som behöver vara utanför entredäcket. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.