Jag säger som Thomas Di Leva "Vem skall jag tro på?

Byggföretaget säger - Krypgrund = lika med mögel. Vi rekommenderar plintgrund och har mycket goda erfarenheter.

Tilltänkt KA säger - Avråder från plintgrund. Det är omöjligt att undvika tjälskjutning.

Huset är ett fritidshus 56 m2 i Härjedalsfjällen.
Mer input emottages tacksamt.

:confused:
 
Vad jag har hört så funkar plintgrund bra om förutsättningarna är rätt.

Lerjord är kanske inte det bästa, då måste man gå djupt, men i icke tjälfarliga jordmåner bör det vara ok, särskilt om man följer rek. om tjälfritt djup och/eller isolerar plintarna

Jag har byggt min 40kvm stuga på plintar i dalarna på Morän (inte så tjälskjutande), och byggnadsinspektören tyckte det var ett bra val iaf. Han var dock noga med att jag skulle se till att botten på plinten blev noggrant packad...

/K
 
PeO60 skrev:
Byggföretaget säger - Krypgrund = lika med mögel. Vi rekommenderar plintgrund och har mycket goda erfarenheter.

Tilltänkt KA säger - Avråder från plintgrund. Det är omöjligt att undvika tjälskjutning.
Båda har rätt på sitt sätt!

Dock får man isåfall minimera nackdelarna med respektive lösning.
I krypgrunden kan man sätta avfuktare.
En plintgrund går att göra tjälsäker.
Man kan bygga med platta på mark så slipper man hela problematiken.
 
Tack för era synpunkter.

Nu har vi fått mer fakta om marken.Den är tjälskjutande och tjäldjupet 2,5 m. talr det för eller emot något av alternativen?

Vi har även varit inne på platta men grävkostnaden rusar iväg (huset kommer att ligga i en sluttning) men även "sanningen" att platta kräver golvvärme och golvvärme är ett trögt system. Hinner det bli varmt innan vi åker hem om vi är där bara över en helg?
 
PeO60 skrev:
"sanningen" att platta kräver golvvärme
Skitsnack!
Merparten av villorna från 1970, -80 och delar av 90 talet byggdes som platta på mark med vanliga radiatorer.
Det är ingen som klagar på dessa.


Visst är det skönare med golvvärme, men ingen nödvändighet.
 
PeO60 skrev:
Tack för era synpunkter.

Nu har vi fått mer fakta om marken.Den är tjälskjutande och tjäldjupet 2,5 m. talr det för eller emot något av alternativen?

Vi har även varit inne på platta men grävkostnaden rusar iväg (huset kommer att ligga i en sluttning) men även "sanningen" att platta kräver golvvärme och golvvärme är ett trögt system. Hinner det bli varmt innan vi åker hem om vi är där bara över en helg?
2.5 m är ganska träligtatt gräva för hand, men är det typ lera så finns det ju jordborr :)

Platta på mark funkar väl även utan golvvärme, dock är det förstås dyrare. För oss skulle det blivit ca 10-30 ggr dyrare än plintgrund.
Vår 40 kvm plintgrund (15 st) kostade ca 5000 kr + eget arbete. Med plata om vi gjort det själv hamnar vi väl på ca 40000 kr (1000 kr /kvm) - men att handblanda all betong är nog inte praktiskt så det lär tillkomma betongbilshyra etc för detta.

Krypgrund funkar väl alldeles utmärkt om man ser till att göra det rätt ?
Bra dränering, fall utåt och isolering utåt är väl nyckeln. Samt byggplast under grunden så att markfukt inte stiger men inte ända ut - så att kondens kan rinna ned...

/K
 
Jag sitter nästan i samma sitts som du. Har hittat ett examensarbete om krypgrunder från chalmers.
http://documents.vsect.chalmers.se/CPL/exjobb 2005/ex 2005-052.Pdf

Informationen gav mig lite mer kött på benen. Har själv en befintlig krypgrund som jag delvis vill/kan använda och vill utforma den efter dagens kunskaper. Lycka till / Tanja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.