Jag hade ritat på ett Attefallhus till landet. Det skall byggas i en sluttning och det finns berg att stå på under jordlagret (tunt).
Så jag tänkte mig att det skulle vara lämpligt med 20 cm (över mark) plintar gjutna mot berget...
Huset består av två rum med en 60 cm höjdskillnad mellan golven (taket är rakt dock) samt sovloft över det nedre rummet.

Fick hit en byggare som ville se stället för att ge bud (satte ut projektet på Bra Byggare).
Han tyckte att det skulle vara lämpligt att gjuta en betongplatta i stället för plintar.
Han skulle schakta bort befintlig jord och fylla med stenkross i stället till de två nivåerna vi planerat. Sen gjuts det på denna bädd.

Han sa att det fanns flera skäl för platta:
- Det blir en stabilare grund
- Man blir av med golvbjälklaget, syllarna ställs direkt mot plattan
- Huset kommer lägre med platta eftersom man måste ha viss höjd på plintarna för att inspektera undersidan så då tappar man hushöjd
- Det blir inte speciellt mycket dyrare heller, bjälklag och gjutna plintar koster en hel del att bygga

Så nu undrar jag om det kan stämma och att platta går att gjuta i en sluttning som vår (två plattor på olika höjd)?
 
platta är dyrare alla gånger men förutsättningarna du har så låter det som platta är att föredra, men kan nog bli en del sprängning av berget så grunden blir nog inte billig.

ser inte nivåerna framför mig, en bild hade nog inte skadat i detta läget men allt går att gjuta bara man använder en korrekt metod. kan bli kantstöd i betong om höjdskillnaden är stor, annars blir det en mycket stor slänt med fyll och det är ju inte snyggt. tänk på att en slänt skall var a45 grader för att ta upp lasten och fördela den, så 60 cm hög blir den 60 cm ut från fasaden eller mer.
 
Byggaren säger att det kostar c:a 2.500 per plint att gjuta upp dessa mot berget.
Jag har 18 plint inritade så det drar ju iväg, blir 45.000 bara för plinten.

Dessutom kostar bjälklaget på plintarna en hel del också.

Han skattade plattan till c:a 50-55.000, så skillnaden är ju inte stor.

Markytan lutar undan c:a 70-80 cm under det tänkta huset, men hur berget inunder lutar vet jag inte.
Det blir en överraskning när man gräver bort ytjorden (skogsmark).
Har svårt att göra en bild på detta....

Hur nära golvnivån kan man återställa markytan? Måste det vara frigång upp till väggpanelen och i så fall hur mycket?
Själva plattan lär väl bli 10 cm tjock eller så och man kan ha några dm brett med kross runtom innan gräset tar vid (för avrinning). Vill helst ha huset så lågt som möjligt.

Byggaren pratade om "L-element" som ställs runtom, vad är det och bygger det inte sidledes?
 
Kostnaderna känns fel i mina öron. 2500 kr/plint? För en bit papprör, en dubb i berget, 4 bitar armering, en balksko och lite betong? Lätt att komma under, dra avlopp under, komplettera efteråt, ev förvaring mm. Även en betongplatta måste ju isoleras. olika nivåer justeras ju lätt med plintar. En singelkant i lutning utanför plattan är ju inte snyggt heller. Kanten måste isoleras. Man brukar lägga 1 m isolering runt ytterhörn. Detta problem undviks med plintbjälklag. Tycker betongbjälklag är överkurs för ett Attefallshus.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.