Vårens projekt blir att bygga en altan på ca 70 kvm. Jag har hela tiden tänkt mig att gjuta plintar, men börjar fundera på om det kanske inte är bättre med packat grus och sen betongplattor. Under jorden går nämligen avloppet, rör för dagvatten samt en stenkista. Jag vet inte exakt vart, men "inom området" iaf. Kan man blanda plintar och plattor i gruden eller är det bara dumt?

En annan relaterad fråga, hur föredrar folk att fästa bärlinan? I grunden, fasaden eller plintar/plattor?
 
Durre Durre skrev:
Vårens projekt blir att bygga en altan på ca 70 kvm. Jag har hela tiden tänkt mig att gjuta plintar, men börjar fundera på om det kanske inte är bättre med packat grus och sen betongplattor. Under jorden går nämligen avloppet, rör för dagvatten samt en stenkista. Jag vet inte exakt vart, men "inom området" iaf. Kan man blanda plintar och plattor i gruden eller är det bara dumt?

En annan relaterad fråga, hur föredrar folk att fästa bärlinan? I grunden, fasaden eller plintar/plattor?
jag har själv fyra olika trädäck med olika konstruktion. Alla har hållt bra. Det första byggde vi för 10 år sen. Plintar i ytterkant och lecablock i mitten, ej fäst i fasaden då vi läst att det var dåligt. Sen har vi ett mindre som bara är på plint.
Ytterligare ett ännu mindre som ligger på plattor.
Senaste trädäcket är fäst i berongplatta på attefall plus fäst i gjuten pool, plattor emellan.

poängen är att alla verkar funka. Så länge underlaget är bra ordnat så verkar det inte spela någon roll. Plintar är jobbigt att justera om man inte gjuter och har justerbara skor. Justera prefab-plintar är ett h*lvete, men det blir bra.

Sen vad gäller bärlinor så är det lite olika religioner. Byggarna som hjälpte mig i somras la 120 med 60cc i botten med 70-reglar på 450 cc. Superstabilt.

själv har jag lagt 120 eller 145 direkt på plattor/block med 60cc och trall direkt på det (lägre totalhöjd). Stabilt det med om man inte har för tunn trall.

sen har jag bekanta som använt byggare där de lagt 220 som bärlinor...

oavsett om personen som skruvat trädäcket har vunnit os-guld i trädäcksskruvning så kommer någon ha en åsikt om det ;)

bra underarbete är det viktigaste :cool:
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.